Yleisön palvelu markkinaehtoistuvan median journalistien itseymmärryksessä

Kirjoittajat

  • Jaana Hujanen

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan toimittajahaastattelujen kautta yhden journalistien keskeisen ammatillisen ihanteen, yleisön palvelun, uudelleenneuvottelua historiallisena ja kontekstuaalisena prosessina. Tätä tutkitaan analysoimalla, millaisina journalismin tekemisen horisontteina sanomalehtien toimittajat näkevät voimistuneen bisneksen etujen sekä demokratian ja kansalaisuuden tukemisen, sekä miten niiden tuottamat yleisön palvelun käytännöt leikkaavat toisiaan. Tähän liittyen tarkastellaan, miten journalisteille tarjolla oleva itseymmärrys on entistä liikkuvampi ja ambivalentti: miten se kattaa monitahoisia, toisiinsa limittyviä ja törmääviä yleisön palvelun velvoitteita, tiedon välityksestä viihdyttämiseen ja valtauttamiseen. Itseymmärryksen uudelleenneuvottelu paikannetaan artikkelissa myös osaksi valtasuhteiden, autonomisuuden ja sananvallan uudelleenneuvottelua mediayritysten sisällä, erityisesti journalististen ihanteiden voimistuvaan yritys- ja organisaatiokohtaiseen ja päällikkövetoiseen neuvotteluun. Tällä nähdään olevan seurauksia toimittajien työtyytyväisyyden ja uudistuksiin sitoutumisen kannalta. Artikkelissa kaivataan lisää tutkimusta ja keskustelua erityisesti mediaorganisaation ja journalististen arvojen ja työskentelykulttuurien eroista ja yhtymäkohdista. Se voisi auttaa toimittajia tasapainottamaan osaksi ristiriitaisilta vaikuttavia vastuita ja tuottamaan dialogisia uudistamiskäytäntöjä

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2006-06-01

Viittaaminen

Hujanen, J. (2006). Yleisön palvelu markkinaehtoistuvan median journalistien itseymmärryksessä. Media & viestintä, 29(2). https://doi.org/10.23983/mv.62361