Viestinnän ammattilaiset promootioyhteiskunnassa: <br>aktivisteja ja ajatusjohtajia

Kirjoittajat

  • Anu Kantola
  • Lotta Lounasmeri

Avainsanat:

organisaatioviestintä, PR, promootiokulttuuri, lobbaus, viestintäkonsultit

Abstrakti

Viestintätoimistojen, konsulttien ja muiden PR-ammattilaisten käyttö on lisääntynyt Suomessa 2000-luvulla ja levinnyt entistä enemmän yrityselämästä julkiselle sektorille ja järjestöihin. Tässä artikkelissa kuvaamme tämän promootioyhteiskunnan keskeisen ammattikunnan kasvua ja työkäytäntöjä: miten ja millä keinoilla viestinnän ammattilaiset pyrkivät vaikuttamaan julkisuuteen? Tulkitsemme ammattikunnan nousua osana yhteiskunnan laajempaa muutosta ja pohdimme myös viestinnän konsultoitiin liittyviä kysymyksiä journalismin ohittamisesta, konsultoinnin läpinäkyvyydestä sekä rahan vallasta julkisuuden hallinnassa ja lobbauksessa. Artikkeli perustuu vuonna 2013 tehtyihin viestintäammattilaisten haastatteluihin.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2014-09-29

Viittaaminen

Kantola, A., & Lounasmeri, L. (2014). Viestinnän ammattilaiset promootioyhteiskunnassa: <br>aktivisteja ja ajatusjohtajia. Media & viestintä, 37(3). https://doi.org/10.23983/mv.63041