https://journal.fi/nauticafennica/issue/feed Nautica Fennica 2021-06-28T15:11:41+03:00 Aaro Sahari aaro.sahari@gmail.com Open Journal Systems <p><span lang="EN-US">Nautica Fennica is the Finnish biannual peer reviewed publication for maritime history. Nautica Fennica was initially published in the 1970s by the Finnish Association for Maritime History. From the 1990s the book has veen a collaboration between the association and the current publisher Finnish Heritage Agency, Museovirasto. The publication follos double blind peer review. Articles are accepted per open call for papers.</span></p> <p> </p> <p><span lang="EN-US">published by the Finnish Heritage Agency and edited by the Finnish Association for Maritime History. The peer reviewed biannual book is first published in print. Nautica Fennica allows immediate pre-print archiving to an open institutional repository following the Green OA guidelines. Final pdf print versions of articles are published after a one year embargo in the </span><a href="https://journal.fi/nauticafennica" target="_blank" rel="noopener" data-saferedirecturl="https://www.google.com/url?q=https://journal.fi/nauticafennica&amp;source=gmail&amp;ust=1668698183022000&amp;usg=AOvVaw2RViQ9XFof-4ftkmCgB-Z7"><span lang="EN-US">https://journal.fi/<wbr />nauticafennica</span></a><span lang="EN-US"> open access service. This service is managed by the Finnish Federation of Learned Societies TSV ( </span><a href="https://tsv.fi/en" target="_blank" rel="noopener" data-saferedirecturl="https://www.google.com/url?q=https://tsv.fi/en&amp;source=gmail&amp;ust=1668698183022000&amp;usg=AOvVaw3S9l-AUzCSdNPuQ7na1Ybe"><span lang="EN-US">https://tsv.fi/en</span></a><span lang="EN-US"> ).</span></p> https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107934 Onko Suomi ollut saari? 2021-05-05T13:32:17+03:00 Yrjö Kaukiainen <p>Lausetta ”Suomi on saari” on toistettu suurena logistisena totuutena jo usean vuosikymmenen ajan. Tiedossa ei ole, kuka sitä on käyttänyt ensimmäisen kerran ja milloin, mutta jo autonomisen Suomen keskushallinto näyttää sisäistäneen tämän lähtökohdan ryhtyessään murtamaan satamien ”jääsaartoa”. Talouspoliittisille päättäjille tätä sanomaa alkoi julistaa 1920-luvun lopulla perustettu Laivastoliitto (nykyinen Meriliitto), ja suurta yleisöä on valistettu siitä muun muassa vuonna 1961 valmistuneen dokumenttielokuvan välityksellä.</p> 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107935 The concept of ‘Finland as an Island’: an external reappraisal 2021-05-05T13:33:29+03:00 Robert Lee <p>For a considerable time, the concept of Finland as a peripheral ‘island’ in northern Europe dependent to a large extent on maritime trade and overseas commerce has dominated its historiography. Such an approach is understandable. A very high proportion of its foreign trade was seaborne; over one-third of its external borders were coastal; and urbanization was driven primarily by the growth of ports and maritime communities. A wide range of occupations and activities were directly related to the sea and long-term changes in the maritime economy had a direct effect on the structure of Finnish society and family life.</p> 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107936 Kapeat meret, rahakkaat rannat 2021-05-05T13:35:21+03:00 Mikko Huhtamies <p>Tämän artikkelin aiheena ovat keskiajan haaksirikot Itämerellä ja erityisesti Suomenlahdella sekä haaksirikkotavaran takavarikko, ryöstö tai talteenotto, josta käytetään ruotsin kielessä nimitystä bärgning. Termille on hankala löytää sen sisältöä hyvin kuvaavaa suomenkielistä vastinetta, sillä kyse ei ollut meripelastustoiminnasta vaan suoraviivaisesta vieraan aluksen lastin omimisesta. Artikkelissa käytetään termiä hylkypelastus.</p> 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107937 Ceramics in medieval and early 16th century wrecks in the northern Gulf of Finland 2021-05-05T13:36:36+03:00 Riikka Tevali <p>Beginning from around 1960, there was a fifty year period in Finnish maritime archaeology, when medieval ship finds were being excavated. In this article, I will discuss some of them and will show that they have much to offer to the research of the Middle Ages.1 The ship finds are the Egelskär wreck (ca. 1280–1300), Lapuri (ca. 1300), Esselholm, Metskär and Gråharuna (all dated to ca. 1560–1580s). What combines them, is that they have carried various ceramic dishes. In most cases, the ceramics have clearly been on board as trade goods. However, apart from a few preliminary articles presenting the fieldwork and finds, there has been no discussion of the meaning of the maritime archaeological assemblages or how the ships can be tied to the contemporary historical situation and environment. On the other hand, it is now easier to attempt a more comprehensive view into the past, as historical and archaeological research has progressed significantly since the 20th century.</p> 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107938 Flottans roll, organisation och funktion i stormaktstidens Östersjön 1650–1680 2021-05-05T13:37:39+03:00 Lars Einarsson <p>Vid mitten av 1600-talet centraliserades och stärktes den svenska statsapparaten. De nya centrala ämbetsverken som tillkommit moderniserades successivt. Genom bildandet av bl.a. Amiralitetskollegiet knöts det personliga chefsämbetet riksamiral till kollegiestrukturen som omorganiserades. De områden som behandlas i föreliggande artikel, skall ses i ljuset av stormaktssamhällets politiska förändring och den organisatoriska strukturomvandling som flottan som vapenslag genomgick under 1600-talets senare hälft.</p> 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107940 Huis te Warmelo 2021-05-05T13:38:25+03:00 Immi Wallin Maili Roio <p>The Kalbådagrund gunship wreck was found in 2002 by Finnish Maritime Administration during hydrographical surveys. She lays at the bottom of the Gulf of Finland (Suomenlahti), off the town of Porvoo. The Finnish Maritime Administration provided a report with multibeam sonar image of the target to the Finnish Heritage Agency in 2004.</p> 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107941 Continent, Interrupted: Insularity and Adjacency in William Daniell’s Voyage Round Great Britain 2021-05-05T13:39:19+03:00 Isaac Land <p>Philip Allott has written: “Britain’s oddness is Britain’s oldest tradition.” Britain’s status as an island has often been equated with the oddness, or deployed to explain it, as if that were an unproblematic truism. In his essay “Insular Outsider,” the historian Keith Robbins remarked that “insularity is such a fundamental determinant of British history that it is surprising how little attention historians have paid to it. In century after century, we can find expressions of pride in the mere fact of belonging to a ‘sea-girt’ country.” The now uncommon English word “girt,” meaning surrounded or enclosed by, is closely related to the word “gird,” a verb associated with gripping, supporting, or fastening, and “girth,” a noun referring to the circumference of an object. All of these words connote stoutness, heft, or strength; it is not surprising that a “girder” refers to a supporting beam, made of wood or metal, sturdy enough to hold up a building.</p> 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107942 Ulkomaalaiset alukset ja paikalliset toimintamallit 2021-05-05T13:40:11+03:00 Jari Ojala Antti Räihä Petri Karonen <p>Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaisten laivojen merkitystä Suomen ulkomaankaupassa 1700–1800-luvuilla. Meritse kulkeneen Suomen viennin ja tuonnin kokonaiskuva on ollut kyseisellä ajanjaksolla pitkään vaikeasti hahmotettavissa, sillä ulkomaalaisen tonniston merkitys erityisesti Kaakkois-Suomen ulkomaankaupassa on saanut aiemmin vain vähän huomiota.</p> 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107943 Hailuotolaisten kaukokalastus Ruotsin puoleisilla pyyntipaikoilla Haminan rauhan jälkeen 2021-05-05T13:41:11+03:00 Outi Korhonen <p>Vuosisatojen ajan Hailuoto oli riippuvainen pyyntielinkeinoista, sillä olosuhteet kuivalla, suureksi osaksi lentohiekasta koostuvalla saarella eivät suosineet maanviljelyä. Pyynti vaati laajat nautinta-alueet ja saaren asukkaille merellä liikkuminen oli luontevaa. Kuten Kustaa Vilkuna kirjoitti: ”Niinpä hailuotolaiset – Pohjanlahden oivat kalamiehet ja hylkeenpyytäjät – ovat hallinneet lähes koko Perämerta”.</p> 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys https://journal.fi/nauticafennica/article/view/107933 Suomi saarena 2021-05-05T13:31:18+03:00 Tapio Bergholm 2021-06-28T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2018 Museovirasto ja Suomen merihistoriallinen yhdistys