Brändit ja kulutus lasten kasvuympäristöissä
DOI:
https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9149053Lähdeviitteet
Autio, Minna (2006) Legoista leviksiin – kuluttajaksi kasvun aakkoset. Teoksessa Hanna Lehtimäki & Juha Suoranta (toim.) Kasvattajan brändikirja. Helsinki: Finn Lectura, 13–26.
Avis, Mark & Henderson, Isaac L. (2022) A solution to the problem of brand definition. European Journal of Marketing, 56(2), 351–374.
Bickford, Tyler (2020) Tween Pop: Children’s Music and Public Culture. Durham: Duke University Press.
Cook, Daniel T. (2010). Commercial Enculturation: Moving Beyond Consumer Socialization. Teoksessa David Buckingham & Vebjørg Tingstad (toim.) Childhood and Consumer Culture. Lontoo: Palgrave, 63–79.
Driscoll, Beth (2013) Using Harry Potter to teach literacy: different approaches. Cambridge Journal of Education, 43(2), 259-271.
Ekström, Karin M. (2010) Consumer Socialization in Families. Teoksessa David Marshall (toim.) Understanding Children as Consumers. Los Angeles: SAGE, 41–60.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus.
Freeman, Olivia (2012) “I do like them but I don ́t watch them”. Teoksessa Anna Sparrman & Bengt Sandin & Johanna Sjöberg (toim.) Situating Child Consumption: Rethinking Values and Notions of Children, Childhood and Consumption. Lund: Nordic Academic Press, 157–171.
Gripton, Catherine & Hall, Val (2017) Diverse consumers. Teoksessa Cindy Hawkins (toim.) Rethinking Children as Consumers: The changing status of childhood and young adulthood. Lontoo: Routledge, 11–29.
Hawkins, Cindy (2017) Brand Consumers. Teoksessa Cindy Hawkins (toim.) Rethinking Children as Consumers: The changing status of childhood and young adulthood. Lontoo: Routledge, 86–105.
John, Deborah R. (1999) Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at Twenty-Five Years of Research. Journal of Consumer Research, 26(3), 183–213.
Kornberger, Martin (2010) Brand Society: How Brands Transform Management and Lifestyle. Cambridge: Cambridge University Press.
Kvidal-Rovik, Trine (2021) Toy Discourses and Gendered Roles in “The Most Gender Equal Country in the World”: A Critical Cultural Analysis of Norwegian Toy Catalogues from 2011 to 2018. Teoksessa Rebekka C. Hains & Nancy A. Jennings (toim.) The Marketing of Children´s Toys: Critical Perspectives on Children´s Consumer Culture. Lontoo: Palgrave, 223–237.
Lehtikangas, Annukka & Mulari, Heta (2016) “Mä en oo kattonut mut mä vaan tiiän ne”: havainnointi, medialeikit ja eronteot päiväkodissa. Teoksessa Heta Mulari (toim.) Solmukohtia: Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, 21–44.
Marsh, Jackie & Bishop, Julia C. (2014) Changing Play: Play, Media and Commercial Culture from the 1950s to the Present Day. Maidenhead: McGraw-Hill Education.
McAlister, Anna & Cornwell, Bettina T. (2010) Children’s brand symbolism understanding: links to theory of mind and executive functioning. Psychology and Marketing, 27(3), 203–228.
Myllyniemi, Sami & Berg, Päivi (2013) Nuoria liikkeellä! Nuorten vapaa-aikatutkimus 2013. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö & Valtion liikuntaneuvosto & Nuorisoasiain neuvottelukunta & Nuorisotutkimusverkosto.
Nairn, Agnes (2010) Children and brands. Teoksessa David Marshall (toim.) Understanding Children as Consumers. Los Angeles: SAGE, 96–114.
Noppari, Elina (2014) Mobiilimuksut – Lasten ja nuorten mediaympäristön muutos, osa 3. Tampere: Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMET.
OECD (2009) Promoting Consumer Education: Trends, Policies and Good Pracices. Pariisi: OECD.
Pugh, Allison J. (2009) Longing and belonging: Parents, children, and consumer culture. Berkeley: University of California Press.
Rodhain, Angélique & Aurier, Philippe (2016) The child–brand relationship: Social interactions matter. Journal of Product & Brand Management, 25(1), 84–97.
Ruckenstein, Minna (2013) Lapsuus ja talous. Helsinki: Gaudeamus.
Salomaa, Saara (2016) Tuomitsemisesta tukemiseen: mediakasvatus pedagogisen kehittämisen haasteena varhaiskasvatuksessa. Teoksessa Heta Mulari (toim.) Solmukohtia: Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, 137–144.
Schor, Juliet B. (2004) Born to Buy: The Commercialized Child and the New Consumer Culture. New York: Scribner.
Seiter, Ellen (1998) Children’s Desires/Mother Dilemmas: The Social Contexts of Consumption. Teoksessa Henry Jenkins (toim.) The Children’s Culture Reader. New York: New York University Press, 297–317.
Sparrman, Anna & Sandin, Bengt (2012) Situated Child consumption. Teoksessa Anna Sparrman & Bengt Sandin & Johanna Sjöberg (toim.) Situating Child Consumption: Rethinking Values and Notions of Children, Childhood and Consumption. Lund: Nordic Academic Press, 9–26.
Šramová, Blandína (2017) Children’s Consumer Behavior. Teoksessa Senay Sabah (toim.) Consumer Behavior: Practice Oriented Perspectives. Rijeka: IntechOpen, 91–109.
Uusitalo, Niina & Vehmas, Susanna & Kupiainen, Reijo (2011) Naamatusten verkossa: Lasten ja nuorten mediaympäristön muutos, osa 2. Tampere: Tampereen yliopisto.
Valkonen, Satu (2012) Television merkitys lasten arjessa. Tampere: Tampere University Press.
Varhaiskasvatuslaki 540/2018.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Helsinki: Opetushallitus.
Watkins, Leah & Aitken, Robert & Thyne, Maree & Robertson, Kirsten & Borzekowski, Dina L. G. (2017) Environmental influences on preschoolers’ understanding of brand symbolism. Marketing Intelligence & Planning, 35(7), 907–922.
Wilska, Terhi-Anna (2014) Kuluttajaksi sosiaalistumisen haasteet ja kuluttajakasvatus jälkimodernissa kulutusyhteiskunnassa. Aikuiskasvatus 34(1), 43–49.
Vänskä, Annamari & Autio, Minna (2009) Aikuisia lapsia ja lapsiaikuisia: symbolinen lapsuus visualisoituvassa kulutuskulttuurissa. Nuorisotutkimus 27(4), 53–69.
Zsubori, Anna (2024) The Good, the Bad and the Disney: Employing princesses to examine Hungarian tweens’ understanding of gender. European Journal of Cultural Studies, 27(2), 195–214.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.