Brändit ja kulutus lasten kasvuympäristöissä

Kirjoittajat

  • Kirsi Heiniö Helsingin yliopisto
  • Lilian Norberg Helsingin yliopisto
  • Janne Poikolainen Helsingin yliopisto
  • Minna Autio Helsingin yliopisto

DOI:

https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9149053

Lähdeviitteet

Autio, Minna (2006) Legoista leviksiin – kuluttajaksi kasvun aakkoset. Teoksessa Hanna Lehtimäki & Juha Suoranta (toim.) Kasvattajan brändikirja. Helsinki: Finn Lectura, 13–26.

Avis, Mark & Henderson, Isaac L. (2022) A solution to the problem of brand definition. European Journal of Marketing, 56(2), 351–374.

Bickford, Tyler (2020) Tween Pop: Children’s Music and Public Culture. Durham: Duke University Press.

Cook, Daniel T. (2010). Commercial Enculturation: Moving Beyond Consumer Socialization. Teoksessa David Buckingham & Vebjørg Tingstad (toim.) Childhood and Consumer Culture. Lontoo: Palgrave, 63–79.

Driscoll, Beth (2013) Using Harry Potter to teach literacy: different approaches. Cambridge Journal of Education, 43(2), 259-271.

Ekström, Karin M. (2010) Consumer Socialization in Families. Teoksessa David Marshall (toim.) Understanding Children as Consumers. Los Angeles: SAGE, 41–60.

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus.

Freeman, Olivia (2012) “I do like them but I don ́t watch them”. Teoksessa Anna Sparrman & Bengt Sandin & Johanna Sjöberg (toim.) Situating Child Consumption: Rethinking Values and Notions of Children, Childhood and Consumption. Lund: Nordic Academic Press, 157–171.

Gripton, Catherine & Hall, Val (2017) Diverse consumers. Teoksessa Cindy Hawkins (toim.) Rethinking Children as Consumers: The changing status of childhood and young adulthood. Lontoo: Routledge, 11–29.

Hawkins, Cindy (2017) Brand Consumers. Teoksessa Cindy Hawkins (toim.) Rethinking Children as Consumers: The changing status of childhood and young adulthood. Lontoo: Routledge, 86–105.

John, Deborah R. (1999) Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at Twenty-Five Years of Research. Journal of Consumer Research, 26(3), 183–213.

Kornberger, Martin (2010) Brand Society: How Brands Transform Management and Lifestyle. Cambridge: Cambridge University Press.

Kvidal-Rovik, Trine (2021) Toy Discourses and Gendered Roles in “The Most Gender Equal Country in the World”: A Critical Cultural Analysis of Norwegian Toy Catalogues from 2011 to 2018. Teoksessa Rebekka C. Hains & Nancy A. Jennings (toim.) The Marketing of Children´s Toys: Critical Perspectives on Children´s Consumer Culture. Lontoo: Palgrave, 223–237.

Lehtikangas, Annukka & Mulari, Heta (2016) “Mä en oo kattonut mut mä vaan tiiän ne”: havainnointi, medialeikit ja eronteot päiväkodissa. Teoksessa Heta Mulari (toim.) Solmukohtia: Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, 21–44.

Marsh, Jackie & Bishop, Julia C. (2014) Changing Play: Play, Media and Commercial Culture from the 1950s to the Present Day. Maidenhead: McGraw-Hill Education.

McAlister, Anna & Cornwell, Bettina T. (2010) Children’s brand symbolism understanding: links to theory of mind and executive functioning. Psychology and Marketing, 27(3), 203–228.

Myllyniemi, Sami & Berg, Päivi (2013) Nuoria liikkeellä! Nuorten vapaa-aikatutkimus 2013. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö & Valtion liikunta­neuvosto & Nuorisoasiain neuvottelukunta & Nuorisotutkimusverkosto.

Nairn, Agnes (2010) Children and brands. Teoksessa David Marshall (toim.) Understanding Children as Consumers. Los Angeles: SAGE, 96–114.

Noppari, Elina (2014) Mobiilimuksut – Lasten ja nuorten mediaympäristön muutos, osa 3. Tampere: Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMET.

OECD (2009) Promoting Consumer Education: Trends, Policies and Good Pracices. Pariisi: OECD.

Pugh, Allison J. (2009) Longing and belonging: Parents, children, and consumer culture. Berkeley: University of California Press.

Rodhain, Angélique & Aurier, Philippe (2016) The child–brand relationship: Social interactions matter. Journal of Product & Brand Management, 25(1), 84–97.

Ruckenstein, Minna (2013) Lapsuus ja talous. Helsinki: Gaudeamus.

Salomaa, Saara (2016) Tuomitsemisesta tukemiseen: mediakasvatus pedagogisen kehittämisen haasteena varhaiskasvatuksessa. Teoksessa Heta Mulari (toim.) Solmukohtia: Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, 137–144.

Schor, Juliet B. (2004) Born to Buy: The Commercialized Child and the New Consumer Culture. New York: Scribner.

Seiter, Ellen (1998) Children’s Desires/Mother Dilemmas: The Social Contexts of Consumption. Teoksessa Henry Jenkins (toim.) The Children’s Culture Reader. New York: New York University Press, 297–317.

Sparrman, Anna & Sandin, Bengt (2012) Situated Child consumption. Teoksessa Anna Sparrman & Bengt Sandin & Johanna Sjöberg (toim.) Situating Child Consumption: Rethinking Values and Notions of Children, Childhood and Consumption. Lund: Nordic Academic Press, 9–26.

Šramová, Blandína (2017) Children’s Consumer Behavior. Teoksessa Senay Sabah (toim.) Consumer Behavior: Practice Oriented Perspectives. Rijeka: IntechOpen, 91–109.

Uusitalo, Niina & Vehmas, Susanna & Kupiainen, Reijo (2011) Naamatusten verkossa: Lasten ja nuorten mediaympäristön muutos, osa 2. Tampere: Tampereen yliopisto.

Valkonen, Satu (2012) Television merkitys lasten arjessa. Tampere: Tampere University Press.

Varhaiskasvatuslaki 540/2018.

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Helsinki: Opetushallitus.

Watkins, Leah & Aitken, Robert & Thyne, Maree & Robertson, Kirsten & Borzekowski, Dina L. G. (2017) Environmental influences on preschoolers’ understanding of brand symbolism. Marketing Intelligence & Planning, 35(7), 907–922.

Wilska, Terhi-Anna (2014) Kuluttajaksi sosiaalistumisen haasteet ja kuluttajakasvatus jälkimodernissa kulutusyhteiskunnassa. Aikuiskasvatus 34(1), 43–49.

Vänskä, Annamari & Autio, Minna (2009) Aikuisia lapsia ja lapsiaikuisia: symbolinen lapsuus visualisoituvassa kulutuskulttuurissa. Nuorisotutkimus 27(4), 53–69.

Zsubori, Anna (2024) The Good, the Bad and the Disney: Employing princesses to examine Hungarian tweens’ understanding of gender. European Journal of Cultural Studies, 27(2), 195–214.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2024-10-29

Viittaaminen