Demokratian menetetyt mahdollisuudet: kohtauksia lukion arjesta
DOI:
https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9162886Abstrakti
Tutkin artikkelissa suomalaisen lukion demokratiaa etnografisesti lukiolaisten ja heidän osallisuutensa näkökulmasta. Tarkastelen lukion demokratiaa seitsemän episodimaisen kohtauksen avulla, jotka olen poiminut yhden lukukauden (87 koulupäivää) mittaiselta osallistuvalta havainnointijaksolta lukionsa aloittavien opiskelijoiden (n=21) joukosta. Analysoin kohtauksia Jacques Rancièren demokratian teorian avulla demokratiakasvatuksen ja kriittisen pedagogiikan viitekehyksissä. Valikoidut kohtaukset näyttävät, kuinka opettajat yrittävät arjen keskellä tuottaa osallisuutta tarjoamalla opiskelijoille mahdollisuuksia olla vuorovaikutuksessa ja vaikuttaa lukion toimintaan. Lukiolaisten osallisuus törmää virallisen koulun toimintatapoihin ja opettajan valta-asemaan tietävänä auktoriteettina. Opiskelijat myös haastavat lukion vallitsevaa järjestystä kritisoimalla hienovaraisesti koulun ja sen opettajien toimintatapoja sekä kyseenalaistamalla omaa asemaansa. Lukion arjessa opiskelijoiden asema ei kuitenkaan muodostu kiistan tai neuvottelun kohteeksi, vaan lukio vahvistaa edustuksellisen demokratian ideaan nojaavaa, osallistettavan alaikäisen opiskelijasubjektiviteettia. Siten demokratia näyttäytyy lukion arjessa menetettyinä mahdollisuuksina ja lukio näennäisdemokraattisena.
Asiasanat: demokratia, etnografia, Jacques Rancière, lukio, osallisuus
***
Lost moments of democracy: scenes from everyday life at a Finnish upper secondary school
Sari Hietamäki
The Finnish Journal of Youth Research
(Nuorisotutkimus) Vol 43 (2), 1–19
This article uses ethnographic research methods to study democracy and student participation at a Finnish upper secondary school. During ethnographic fieldwork, the researcher adopted the dual role of researcher and student, participating in the education of first-year students (n=21) for 87 school days. Seven scenes selected from everyday life at the upper secondary school are analysed through Jacques Rancière’s theory of democracy within the theoretical and methodological frameworks of democracy education and critical pedagogy. These scenes portray how teachers try to enhance student participation through interaction, voting, and feedback surveys. However, student participation often conflicted with the school’s everyday operations and power relations. Students also discreetly criticized and challenged the school’s practices and their own positions. In everyday life, however, students’ positions and power status do not become points of disagreement, joint discussion, or negotiation. Thus, the article describes democracy in Finnish upper secondary school education in terms of lost moments and possibilities.
Keywords: democracy education, ethnography, Jacques Rancière, student participation, upper secondary school
Lähdeviitteet
Aittola, Tapio & Suoranta, Juha (2001) Henry Giroux ja Peter McLaren toivon kritiikin ja muutoksen pedagogiikan lähettiläinä. Teoksessa Henry Giroux & Peter McLaren Kriittinen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino, 7–28.
Biesta, Gert J. J. (2011) Learning democracy in school and society: Education, lifelong learning, and the politics of citizenship. Rotterdam: Sense Publishers.
Brookfield, Stephen D. (2005) The Power of Critical Theory for Adult Learning and Teaching. NY: Open University Press.
Chambers, Samuel A. (2011) Jacques Rancière and the problem of pure politics. European Journal of Political Theory 10 (3), 303–326.
Delamont, Sara & Galton, Maurice (1986). Inside the secondary classroom. London: Routledge & Kegan Paul.
Denzin, Norman K. (2003) Performance Ethnography: Critical Pedagogy and the Politics of Culture. Thousand Oaks, California: Sage Publishing.
Hietamäki, Sari (2025). ”Sulautuu joukkoon ja tekee mitä kuuluu”: Lukiolaisen vapaus pulpetissa. Kasvatus 56 (2), 187–203. https://doi.org/10.33348/kvt.142044
Hietamäki, Sari (2022) Demokratiaan emansipoituminen: kasvatuksen sattuman kauppaa?. Teoksessa Matti Rautiainen, Mikko Hiljanen, & Perttu Männistö (toim.) Lupaus paremmasta: demokratia ja koulu Suomessa. Helsinki: Into, 55–80.
Hiljanen, Mikko (2022) Koulukuva – suomalaisen koulun demokratiakulttuuri kehyksissään. Teoksessa Matti Rautiainen, Mikko Hiljanen, & Perttu Männistö (toim.) Lupaus paremmasta: demokratia ja koulu Suomessa. Helsinki: Into, 165–191.
Hiljanen, Mikko, Karisto, Roosa, Keijonen, Jenny, Kouhia, Tilda, Oikari, Niilo (2022) Tavoitteena demokratia?: opetussuunnitelmien perusteet ja demokratiakasvatus. Teoksessa Ninja Hienonen, Päivi Nilivaara, Milja Saarnio & Mari-Pauliina Vainikainen (toim.) Laaja-alainen osaaminen koulussa: ajattelijana ja oppijana kehittyminen. Helsinki: Gaudeamus, 280–290.
Hiljanen, Mikko, Räikkönen, Eija, & Rautiainen, Matti (2023) Osallisuuden valokeiloja ja katveita suomalaislukioissa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti: NMI-bulletin 33(4), 6–26.
Jokila, Suvi, Haltia, Nina, & Kosunen, Sonja (2021) Market-Making Practices of Private Tutoring in Finland: Commercialization of Exam Preparation for Admission to Higher Education. ECNU Review of Education 4 (3), 590–614.
Kiilakoski, Tomi (2021) Osallisuuden doksat: kriittinen luenta. Teoksessa Kari Paakkunainen & Juri Mykkänen (toim.) Nuorisopolitiikka ja poliittinen nuoriso: objekteista subjekteiksi? Nuoristotutkimusverkosto: Nuorisotutkimusseura Julkaisuja 229, 31–63.
Korhonen, Ari (2017). Filosofi ja hänen köyhänsä. Rancièren käsitys emansipaatiosta. Teoksessa Anna Tuomikoski (toim.) Jacques Rancière ja erimielisyyden näyttämöt. Helsinki: Tutkijaliitto, 40–68.
Kristiansson, Jesper (2021). ”Aika paljon sai tehdä, kunhan se liittyi siihen historiaan ja opetussuunnitelmaan”. Oppilaiden valtaistuminen yläkoulun historian tunneilla. JYU Dissertations 389. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Laaksonen, Linda Maria (2024) Korkeakoulutukseen hakeutuminen ja eriarvoisuus. Etnografinen tutkimus lukiolaisten korkeakoulutukseen hakeutumisen strategioista. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia 187. Helsinki: Helsingin yliopisto.
Lanas, Maija & Brunila, Kristiina (2019) Bad behaviour in school: a discursive approach, British Journal of Sociology of Education 40(5), 682–695. https://doi.org/10.1080/01425692.2019.1581052
Lappalainen, Sirpa (2007) Havainnoinnista kirjoitukseksi. Teoksessa Sirpa Lappalainen, Pirkko Hynninen, Tarja Kankkunen, Elina Lahelma & Tarja Tolonen (toim.) Etnografia metodologiana. Lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Tampere: Vastapaino, 113–133.
Lahelma, Elina & Gordon, Tuula (2003) Opetus ja oppiminen virallisessa koulussa. Teoksessa Elina Lahelma & Tuula Gordon (toim.) Koulun arkea tutkimassa. Yläasteen erot ja erilaisuudet. Helsinki: Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisuja, 12–40.
Luoma, Tiina (2024) Oppilaiden osallisuus ja osallistuminen yläkoulussa. Teoksessa Sonja Kosunen, Sara Juvonen, Heidi Huilla & Maija Peltola (toim.) Koulu ja eriarvoisuus. Helsinki: Gaudeamus, 151–171.
Männistö, Perttu (2020) The state of democracy education in Finnish primary school-education. JYU Dissertations 307. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Opetushallitus (2019) Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019. Määräykset ja ohjeet 2019: 2a.
Oppivelvollisuuslaki 2020/1214. https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20201214 (Viitattu 1.3.2024.)
Otus. 2019. Lukiolaisbarometri 2019. https://www.otus.fi/julkaisu/lukiolaisbarometri-2019/#Lukiolaisbarometri%202019%20%20-artikkelikokelma
Paakkari, Antti (2020) Entangled devices: An ethnographic study of students, mobile phones and capitalism. Helsinki Studies in Education 70. Helsinki: University of Helsinki.
Paju, Petri (2016). Koulua on käytävä. Etnografinen tutkimus koululuokasta sosiaalisena tilana. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 108. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto.
Pelletier, Caroline (2009) Rancière and the poetics of the social sciences, International Journal of Research & Method in Education 32(3), 267–284. https://doi.org/10.1080/17437270903259741
Rancière, Jacques (1991) The Ignorant Schoomaster: Five lessons in Intellectual Emancipation. Käänt. Kirstin Ross. Stanford: Stanford University Press.
Rancière, Jacques (2009) Erimielisyys: Politiikka ja filosofia. Suom. Heikki Kujansivu. Helsinki: Tutkijaliitto.
Rancière, Jacques (2010). On ignorant schoolmasters. Teoksessa Charles Bingham & Gert Biesta (toim.) Jacques Rancière: Education, Truth and Emancipation. London & NY: Continuum Publishing, 1–24.
Rautiainen, Matti (2022) Koulun ja demokratian kompleksinen suhde Suomessa. Teoksessa Matti Rautiainen, Mikko Hiljanen, & Perttu Männistö (toim.) Lupaus paremmasta: demokratia ja koulu Suomessa. Helsinki: Into, 7–29.
Suoranta, Juha (2008) Rancière radikaalista tasa-arvosta ja kasvatuksesta. Teoksessa Heli Katajamäki, Merja Koskela, & Suvi Isohella (toim.) Lukija- ja käyttäjälähtöinen viestintä: Viestinnän tutkimuksen päivät 2007. Vaasa: Vaasan yliopisto, 115–126.
Tujula, Mikko (2023) Aktiiviseksi koulussa ja yhteiskunnassa: kouludemokratian toteuttaminen peruskoulussa. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia 165. Helsinki: Helsingin yliopisto.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Nuorisotutkimus

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.