Demokratian menetetyt mahdollisuudet: kohtauksia lukion arjesta

Kirjoittajat

  • Sari Hietamäki Jyväskylän yliopisto, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos

Abstrakti

Tutkin artikkelissa suomalaisen lukion demokratiaa etnografisesti lukiolaisten ja heidän osallisuutensa näkökulmasta. Tarkastelen lukion demokratiaa seitsemän episodimaisen kohtauksen avulla, jotka olen poiminut yhden lukukauden (87 koulupäivää) mittaiselta osallistuvalta havainnointijaksolta lukionsa aloittavien opiskelijoiden (n=21) joukosta. Analysoin kohtauksia Jacques Rancièren demokratian teorian avulla demokratiakasvatuksen ja kriittisen pedagogiikan viitekehyksissä. Valikoidut kohtaukset näyttävät, kuinka opettajat yrittävät arjen keskellä tuottaa osallisuutta tarjoamalla opiskelijoille mahdollisuuksia olla vuorovaikutuksessa ja vaikuttaa lukion toimintaan. Lukiolaisten osallisuus törmää virallisen koulun toimintatapoihin ja opettajan valta-asemaan tietävänä auktoriteettina. Opiskelijat myös haastavat lukion vallitsevaa järjestystä kritisoimalla hienovaraisesti koulun ja sen opettajien toimintatapoja sekä kyseenalaistamalla omaa asemaansa. Lukion arjessa opiskelijoiden asema ei kuitenkaan muodostu kiistan tai neuvottelun kohteeksi, vaan lukio vahvistaa edustuksellisen demokratian ideaan nojaavaa, osallistettavan alaikäisen opiskelijasubjektiviteettia. Siten demokratia näyttäytyy lukion arjessa menetettyinä mahdollisuuksina ja lukio näennäisdemokraattisena.

Asiasanat: demokratia, etnografia, Jacques Rancière, lukio, osallisuus

***

Lost moments of democracy: scenes from everyday life at a Finnish upper secondary school
Sari Hietamäki
The Finnish Journal of Youth Research
(Nuorisotutkimus) Vol 43 (2), 1–19

This article uses ethnographic research methods to study democracy and student participation at a Finnish upper secondary school. During ethnographic fieldwork, the researcher adopted the dual role of researcher and student, participating in the education of first-year students (n=21) for 87 school days. Seven scenes selected from everyday life at the upper secondary school are analysed through Jacques Rancière’s theory of democracy within the theoretical and methodological frameworks of democracy education and critical pedagogy. These scenes portray how teachers try to enhance student participation through interaction, voting, and feedback surveys. However, student participation often conflicted with the school’s everyday operations and power relations. Students also discreetly criticized and challenged the school’s practices and their own positions. In everyday life, however, students’ positions and power status do not become points of disagreement, joint discussion, or negotiation. Thus, the article describes democracy in Finnish upper secondary school education in terms of lost moments and possibilities.

Keywords: democracy education, ethnography, Jacques Rancière, student participation, upper secondary school

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2025-06-18

Viittaaminen

Hietamäki, S. (2025). Demokratian menetetyt mahdollisuudet: kohtauksia lukion arjesta. Nuorisotutkimus, 43(2), 3–19. https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9162886