Nivelvaiheen nuorisotyön kautta kesätöihin – tuettu kesätyöjakso nuorten toimintavalmiuksien toteutumien paikkana
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan nuorten eri toimintavalmiuksien toteutumia koulunuorisotyöhankkeen järjestämällä tuetulla kesätyöjaksolla, johon kuului nivelvaiheen ohjaustyötä. Hankkeessa nuoria ohjattiin rekrytoinnin lisäksi työelämän käytäntöihin ja ”pelisääntöihin”, ja nuorten oli jatkuvasti mahdollista keskustella hankkeen työntekijän kanssa toisen asteen opiskelupaikasta myös kesätyöjakson aikana. Tutkimusaineisto koostuu kenttähavainnointijaksosta kolmeviikkoisen kesätyön aikana sekä hankkeessa työskennelleiden teemahaastatteluista. Kesätyötoiminta tuotti onnistumisen ja yhteisöllisyyden kokemuksia monille nuorille ja tarjosi kiireettömiä ja turvallisia kohtaamisia aikuisten kanssa. Kesätyön näyttämöllä pyrittiin yhtäältä tuottamaan nuorille mielekäs ja yhteisöllinen kesätyökokemus, toisaalta kesätyöpaikassa edellytettiin sellaistenkin sääntöjen ja käytäntöjen noudattamista, jotka eivät pohjanneet nuorisotyön osallistavaan eetokseen. Kun nuoret osallistuivat työntekijän järjestämiin ohjauskeskusteluihin koulussa, korostettiin osallistumisen vapaaehtoisuutta ja yksilölähtöisyyttä, mutta kesätyössä nuoret olivat työntekijöitä, joiden edellytettiin tulevan töihin sovittuna aikana ja tekevän työtehtävänsä alusta loppuun. Yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden merkitys kasvoi kesätyöjakson aikana, vaikka jotkut nuorista jäivät porukoiden ulkopuolelle tai kokivat luontevammaksi puhua aikuisten kuin ikäistensä kanssa.
Asiasanat: kesätyö, nuorisotyö, siirtymävaihe, työelämävalmiudet
***
Finding a summer job through a school youth work project – Supported summer work as a place for a youth capability approach
Minna Vilkman & Mira Kalalahti
The Finnish Journal of Youth Research
(Nuorisotutkimus) Vol 43 (2), 41–55
In this article, we explore young people’s participation and capabilities in a youth work project carried out in comprehensive school during the ninth-grade transition phase, followed by a summer job period. During the summer job, the youth worker offered guidance on recruitment, work practices and “rules”, as well as low-threshold conversations on secondary school matters. The data includes a three-week field observation period and thematic interviews with the project’s employees. The summer job participation provided many young people with experiences of success and a sense of community, as well as unhurried and safe encounters with adults. On the one hand, the summer job phase sought to provide a pleasant and collective work experience; on the other hand, certain rules were not based on youth work’s participatory ethos but still had to be followed. While the guidance provided by the youth worker at school emphasised voluntariness and individuality, during the summer job, the young people were employees who were required to be punctual and to complete their assigned tasks. The meaning of community and belonging increased during the summer job period, even though some young people were left out of the group or interacted more naturally with adults than their own peers.
Keywords: summer job, transition phase, work capability, youth work
Viittaaminen
Copyright (c) 2025 Nuorisotutkimus

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.