”Mä en tiiä mitä olisin tehnyt ilman niitä”

Verkkopelisuhteissa muodostuva sosiaalinen pääoma ja sen merkitykset NEET-tilanteessa olevien nuorten kokemana

Kirjoittajat

  • Nina-Elise Koivumäki Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos, Humanistinen Ammattikorkeakoulu
  • Siiri-Liisi Kraav Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos, Helsingin yliopisto
  • Riitta Vornanen Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan NEET-tilanteessa olevien nuorten verkkopeliharrastamisen myötä muodostuneita sosiaalisia suhteita ja niiden merkityksiä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten sosiaalista pääomaa muodostuu peliyhteisöissä ja miten se tukee nuorten hyvinvointia, kuuluvuuden kokemuksia ja toimijuutta. Tutkimus perustuu 11:n työelämän ulkopuolella olevan nuoren haastatteluihin. Analyysimenetelmänä käytettiin tulkitsevaa fenomenologista analyysia (IPA). Pelaaminen näyttäytyy sosiaalisen pääoman lähteenä, jonka rakentumiseen vaikuttaa pelaajien toimijuus peliyhteisöissä. Sosiaalinen pääoma peliyhteisöissä koetaan kuuluvuutena, joka tarjoaa nuorelle sosiaalisen hyvinvoinnin resursseja, kuten vastavuoroista tukea ja läheisyyden kokemuksia. NEET-tilanteessa olevalle nuorelle pelaaminen voi torjua yksinäisyyttä, jos fyysisiä kohtaamisympäristöjä ei ole tarjolla tai niihin ei ole pääsyä. Ryhmämuotoisella pelitoiminnalla voi olla potentiaalia nuoren osallisuuden ja toimijuuden tukemiseksi. Jatkossa olisi tärkeää tutkia lisää NEET-tilanteessa olevien nuorten pelaamista ja pelitoiminnan vaikutuksia sekä laadullisesti että määrällisesti.

Asiasanat: hyvinvointi, nuoret, pelaaminen, sosiaalinen pääoma, toimijuus

***

“I don’t know what I would have done without them”: The formation and meanings of social capital in online gaming relationships among young people in NEET situations
Nina-Elise Koivumäki, Siiri-Liisi Kraav & Riitta Vornanen
The Finnish Journal of Youth Research
(Nuorisotutkimus) Vol 43 (2), 56–74

This study examines the social relationships and meanings formed through online gaming among young people in NEET situations. The aim of the study is to explore how social capital is formed within gaming communities and how it supports young people’s well-being, sense of belonging, and agency. The study is based on interviews with 11 young people who are not in employment, education, or training (a NEET situation). The method of analysis used was Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). The results show that online gaming serves as a source of social capital, shaped by gamers’ agency within gaming communities. Social capital in these communities is experienced as a sense of belonging that provides young people with resources for social well-being, such as mutual support and feelings of closeness. For young people in NEET situations, gaming can reduce loneliness when physical meeting spaces are unavailable or inaccessible. Group-based gaming activities have the potential to support young people’s inclusion and agency. Future research should further explore the role and impact of gaming activities among young people in NEET situations, using both qualitative and quantitative approaches.

Keywords: agency, gaming, social capital, well-being, young people

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2025-06-18

Viittaaminen

Koivumäki, N.-E., Kraav, S.-L., & Vornanen, R. (2025). ”Mä en tiiä mitä olisin tehnyt ilman niitä” : Verkkopelisuhteissa muodostuva sosiaalinen pääoma ja sen merkitykset NEET-tilanteessa olevien nuorten kokemana. Nuorisotutkimus, 43(2), 56–74. https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9162890