Nuorisotutkimus https://journal.fi/nuorisotutkimus <p>Nuorisotutkimus on vuodesta 1983 lähtien ilmestynyt vertaisarvioitu tieteellinen aikakauslehti, jota julkaisee Nuorisotutkimusseura ry. Lehti julkaisee artikkeleita, jotka käsittelevät lapsiin tai nuoriin, lapsuuteen tai nuoruuteen, nuorisokulttuureihin, nuorisopolitiikkaan, nuorten elinoloihin tai palveluihin kohdentuvia käytänteitä, käsitteitä, instituutioita, puhetapoja ja politiikkaa. Artikkelit voivat olla empiirisiä, teoreettisia tai metodologisia. <br /> <br />Vertaisarvioitujen artikkelien lisäksi Nuorisotutkimuksessa julkaistaan katsauksia, haastatteluja, ajankohtaisia puheenvuoroja nuoriso- ja yhteiskuntapolitiikasta, kirja-arvioita ja lektioita. <br /> <br />Nuorisotutkimus on poikkitieteellinen lehti, joka rohkaisee tieteiden väliseen vuoropuheluun ja eri teorioiden, ajatteluperinteiden, menetelmien tai tieteenalojen yhdistämisiin ja rajanylityksiin. Nuorisotutkimuksen on hyvä olla yksi tarjottavien tekstien läpileikkaava teema, mutta lehteen voi tarjota artikkeleita eri tieteenaloilta. Lehti painottaa artikkeleita, joissa nuori tai nuoruus ei ole vain ilmiön, esimerkiksi oppimisen, tapahtumapaikka. </p> fi-FI tanja.Konttinen@nuorisotutkimus.fi (Tanja Konttinen) Tanja.Konttinen@nuorisotutkimus.fi (Tanja Konttinen) Fri, 20 Dec 2024 11:36:37 +0200 OJS 3.2.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Monimuotoisuuden huomiointi ei ole positiivisuuden puolustamista https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155140 Mikko Meriläinen, Maria Ruotsalainen Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155140 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Ihmisen mahdollisuuksista kohdata toislajiset eläimet https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155138 Päivi Koponen Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155138 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Varjoista valoon – nuorten yhteiskunnallinen ääni ja mielikuvituksen voima https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155137 Päivi Honkatukia Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155137 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Lasten ja nuorten osallisuuden ja suojelun välisestä ristiriidasta https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155136 Virve Toivonen, Tiina Valkendorff, Antti Kivijärvi, Taina Kyrönlampi, Harry Lunabba Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155136 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Luonnossa liikkuminen ja seikkaileminen nuorten hyvinvoinnin, arjessa jaksamisen ja luontoyhteyden tukena https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155135 Riikka Puhakka, Mari Pienimäki, Maarit Marttila Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155135 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Lastensuojelujärjestelmän pirullinen haaste: hatkaaminen – ja mitä sille voi tehdä? https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155134 Jaana Lähteenmaa, Julia Saarholm Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155134 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Mielenterveysongelmien kehystämä osallisuus https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155133 Taina Heinonen Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155133 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Takarivin tekstikäytänteet https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155131 Leea Lakka Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155131 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Nuorisotyöntekijä ihmisoikeuskasvattajana https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155130 Eeva Sinisalo-Juha Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155130 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Kodin merkityksellisyys, haavoittuvuus ja ristiriitaisuus – perhehoitoon sijoitettujen lasten kokemuksia kodista https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155129 <p>Artikkelissa tutkitaan, millaisia kokemuksia perhehoitoon sijoitetuilla lapsilla on kodista henkilökohtaisen elämän ja kuulumistyön käsitteiden näkökulmista. Aineiston muodostavat 16:n perhehoitolapsen haastattelut, jotka toteutettiin heidän sijaiskodeissaan. Tutkimuksessa on huomioitu eettiset kysymykset ja tutkimusaiheen sensitiivisyys. Perhehoitolasten kokemukset kodista jäsentyivät kolmeen teemaan: kodin monipaikkaisuus ja ajallisuus, kodin turvallisuus ja turvattomuus sekä kodin muutokset ja pysyvyys. Kokonaisuudessaan teemat tekevät näkyväksi kodin merkityksellisyyttä, haavoittuvuutta ja ristiriitaisuutta perhehoitoon sijoitettujen lasten elämässä. Sijoitettujen lasten hyvinvoinnin edistämiseksi on mahdollista ja tärkeää tutkia lasten kokemuksia kodista henkilökohtaisen elämän ja kuulumistyön käsitteiden avulla. Ammattilaisten on tärkeää tunnistaa ja huomioida kodin moniulotteinen merkitys sijoitettujen lasten ja myös nuorten hyvinvoinnille heidän henkilökohtaisessa elämässään ja kuulumistyön näkökulmasta.</p> <p>Asiasanat: perhehoito, lapsi, koti, haastattelu, kuuluminen</p> <p>***</p> <p><strong>The meaningfulness, vulnerability and contradictions of home in foster children’s lives </strong><br><em><strong>Kati Kallinen</strong></em><br>The Finnish Journal of Youth Research<br>(Nuorisotutkimus) Vol 42 (4), 19–32</p> <p>This article explores foster children’s experiences of home through the concepts of personal life and belonging work. The data consist of interviews with 16 foster children, conducted in their family foster homes. Ethical issues and the sensitivity of the topic were taken into account. The analysis revealed three key themes in foster children’s experiences of home: the multi-faceted and temporal nature of home, the safety and insecurity of home, and the changes and stability of home. Collectively, these themes address the meaningfulness, vulnerability and contradictions of home in foster children’s lives. To improve the wellbeing of foster children, it is important to study their experiences of home through the concepts of personal life and belonging work. It is also important for professionals to recognize and pay attention to the multidimensional meaning of home for the well-being of children and young people in foster care.</p> <p>Keywords: family foster care, child, interview, home, belonging</p> Kati Kallinen Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155129 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Turvallisuutta ja erottautumista https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155128 <p>Maahanmuuttotaustaisten nuorten koulutusvalintojen erityispiirteitä on tutkittu Suomessa vasta vähän. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisiin rakenteellisiin seikkoihin, kuten koulujen valkonormatiivisuuteen maahanmuuttotaustaisten tyttöjen toisen asteen koulutusvalinnat kytkeytyvät. Tutkimusaineisto koostuu yhdeksän tytön etnografisista haastatteluista peruskoulun yhdeksännen luokan aikana sekä toiselle asteelle siirtymisen jälkeen. Nuorten koulutusvalintojen kehkeytymistä seuraavan tutkimuksen laadullinen aineisto on analysoitu sisällönanalyyttisesti ja myöhemmin symbolisen väkivallan teoriaa vasten peilaten. Nostan esiin kaksi aineistossa toistuvaa valintoja määrittävää teemaa: turvallisen opiskeluympäristön löytämisen ja etäisyyden omaan etniseen taustaan. Osoitan, että symbolinen väkivalta ja valkoisen suomalaisuuden normalisointi rajaavat etenkin näkyviin vähemmistöihin kuuluvien tyttöjen koulutushorisontteja. Vähemmistöihin kuuluvien nuorten koulutusvalinnat ovat yksilöllisiä ja ”vapaita” vain näennäisesti, sillä toiseuttavat rakenteet rajoittavat heidän mahdollisuuksiaan. Nuorten arjessaan kohtaama rasismi ja normatiivinen valkoinen, keskiluokkainen suomalaisuus ohjaavat heitä valitsemaan kouluja, joissa on riittävästi muitakin maahanmuuttotaustaisia nuoria. Tämä vähentää nuorten mahdollisuuksia sosiaaliseen liikkuvuuteen ja heikentää koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista.</p> <p>Asiasanat: maahanmuuttajat, nuoret, tytöt, koulutusvalinnat, etnografia</p> <p>***</p> <p><strong>Finding safety or detachment. Post-comprehensive educational choices of girls with a migrant background </strong><br><em><strong>Ninni Lankinen</strong></em><br>The Finnish Journal of Youth Research<br>(Nuorisotutkimus) Vol 42 (4), 3–18</p> <p>Research on the choices of young people with a migrant background in Finland is scarce. This study investigates structural challenges, such as normative whiteness in schools, which are associated with the choices of girls with a migrant background. The data consist of ethnographic interviews with nine girls, conducted during the ninth grade of primary school and after transitioning to upper secondary school. The qualitative data related to the development of their educational choices were first analysed using content analysis and subsequently examined in the light of the theory of symbolic violence. The analysis highlights two recurring themes in the data that determine choices: finding a safe study environment and distancing oneself from one’s ethnic background. The findings show that the educational choices of girls with a migrant background are constrained by symbolic violence, racism and normative white middle-class Finnishness. These constraints reduce their opportunities for social mobility and weaken the realization of educational equity.</p> <p>Keywords: migrants, young people, girls, educational choices, ethnography</p> <p>&nbsp;</p> Ninni Lankinen Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155128 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Arvostava ja rakentava kritiikki on vertaisarvioinnin ytimessä https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155127 Anna-Maija Niemi, Mira Kalalahti Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/155127 Fri, 20 Dec 2024 00:00:00 +0200 Brändit ja kulutus lasten kasvuympäristöissä https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149053 Kirsi Heiniö, Lilian Norberg, Janne Poikolainen, Minna Autio Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149053 Tue, 29 Oct 2024 00:00:00 +0200 Miksi tutkimuksen pitää puolustaa digipelaamisen positiivisuutta? https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149052 Lasse Siurala Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149052 Tue, 29 Oct 2024 00:00:00 +0200 Kodin ja koulun yhteistyön merkitys lasten ja nuorten terveyden lukutaidon kehittymisessä https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149051 Heli Maukonen, Sirpa Kärkkäinen, Katariina Waltzer, Marjorita Sormunen Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149051 Tue, 29 Oct 2024 00:00:00 +0200 Delfoi menetelmänä nuorten osallisuutta vahvistavassa nuorisotutkimuksessa https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149049 Merja Kylmäkoski Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149049 Tue, 29 Oct 2024 00:00:00 +0200 Sateenkaarinuorten kohtaaminen yläkoulun kouluterveydenhuollossa https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149048 Minna Laiti Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149048 Tue, 29 Oct 2024 00:00:00 +0200 Epistemological dissonance of worker-citizenship https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149047 Susanna Ågren Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149047 Tue, 29 Oct 2024 00:00:00 +0200 Huono-osaisuuden kasautumisen yhteys ammatillisten opintojen keskeytymisen riskiin https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149046 <p>Artikkelissa tarkastellaan ammatillisten opintojen keskeytymisen riskiin yhteydessä olevia huono-osaisuustekijöitä ja niiden kasautumista. <br>Aineistona on kolmesta ammatillisesta oppilaitoksesta kerätty kysely (n=355), jota analysoitiin ristiintaulukoinnin, χ²-riippumattomuustestin, logistisen regressioanalyysin ja varianssianalyysin avulla. Tulosten mukaan kuusi selittävää tekijää on yhteydessä opintojen keskeytymisen riskiin: ikä, erityisen tuen päätös, kokemus huonosta taloudellisesta tilanteesta, vähintään satunnainen päihteidenkäyttö, kokemus heikosta psyykkisestä terveydestä sekä kokemus vanhempien kiinnostumattomuudesta nuoren opintoja kohtaan. Opintojen keskeytymisen riskiryhmään kuuluvista nuorista 86 prosentilla oli vähintään kolme huono-osaisuustekijää. Keskeytymisen riskiä lisäävät tekijät kuvaavat taloudellisen, sosiaalisen ja terveydellisen huono-osaisuuden ulottuvuuksia. Huono-osaisuuden kasautuminen on merkittävä tekijä syrjäytymisen prosessissa.</p> <p><strong>Asiasanat</strong>: ammatilliset opinnot, huono-osaisuus, kasautuminen, nuoret</p> <p>***</p> <p><strong>The association between the accumulation of disadvantage and the risk of dropping out of vocational education</strong><br><strong><em>Anna-Sofia Holappa, Eine Pakarinen &amp; Aini Pehkonen</em></strong></p> <p>The Finnish Journal of Youth Research<br>(Nuorisotutkimus) Vol 42 (3), 3–19</p> <p>The article examines the disadvantages associated with the risk of dropping out of vocational education and their accumulation. Data collected from a survey conducted in three vocational institutions (n=355) were analyzed using cross-tabulation, χ² independence tests, logistic regression analysis, and analysis of variance. The results indicate that six factors are associated with the risk of dropping out: age, decision to receive special support, experience of poor financial situation, at least occasional substance use, experience of poor mental health, and experience of parental disinterest in the adolescent’s studies. Of the adolescents identified as being at risk of dropping out, 86% had at least three disadvantage factors. The factors that increase the risk of dropping out reflect the dimensions of economic, social, and health-related disadvantage. The accumulation of disadvantage is a significant factor in the process of social exclusion.</p> <p><strong>Keywords</strong>: vocational education, disadvantage, accumulation, adolescent</p> Anna-Sofia Holappa, Eine Pakarinen, Aini Pehkonen Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149046 Tue, 29 Oct 2024 00:00:00 +0200 Nuorisoalan tutkimustieto on poikkeuksellisen moniäänistä https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149044 Mira Kalalahti, Anna-Maija Niemi Copyright (c) 2024 Nuorisotutkimus https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/149044 Tue, 29 Oct 2024 00:00:00 +0200