https://journal.fi/ortodoksia/issue/feed Ortodoksia 2023-12-08T00:00:00+02:00 Maria Takala-Roszczenko maria.takala@uef.fi Open Journal Systems <p><em>Ortodoksia</em> on ortodoksisen kirkon teologiaan, kulttuuriin ja perinteisiin keskittyvä akateeminen aikakauskirja. Sitä julkaisevat Ortodoksisten Pappien Liitto ry. ja Itä-Suomen yliopiston filosofisen tiedekunnan ortodoksisen teologian koulutusohjelman yhteistyössä Karjalan Teologisen Seuran kanssa.</p> https://journal.fi/ortodoksia/article/view/135947 Ortodoksisen teologian maailmankonferenssi yllätti dynaamisuudellaan 2023-08-21T15:45:01+03:00 Serafim Seppälä 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Serafim Seppälä https://journal.fi/ortodoksia/article/view/136536 Lintulan kirkosta ja kulttuuriperinnöstä 2023-09-12T16:11:29+03:00 Katariina Husso 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Katariina Husso https://journal.fi/ortodoksia/article/view/141726 Toimittajalta 2023-12-05T10:32:23+02:00 Maria Takala-Roszczenko 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Maria Takala-Roszczenko https://journal.fi/ortodoksia/article/view/137229 Rovasti Timo Lehmuskoski (1943–2023) 2023-09-26T12:23:21+03:00 Pekka Metso 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Pekka Metso https://journal.fi/ortodoksia/article/view/136219 Pastori Simo Haavisto (1977–2022) 2023-09-01T23:29:18+03:00 Heikki Huttunen 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Heikki Huttunen https://journal.fi/ortodoksia/article/view/137078 Jopi Harri (1967–2022) 2023-09-22T16:38:51+03:00 Maria Takala-Roszczenko 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Maria Takala-Roszczenko https://journal.fi/ortodoksia/article/view/141727 Esipuhe 2023-12-05T10:37:10+02:00 Piispa Sergei 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Piispa Sergei https://journal.fi/ortodoksia/article/view/137169 Kirkon jäsenyys 300-luvulla 2023-09-25T14:12:39+03:00 Harri Huovinen 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Harri Huovinen https://journal.fi/ortodoksia/article/view/137168 Naiset, lapset ja ihmisoikeudet ortodoksisessa kirkossa 2023-09-25T13:49:25+03:00 Elsi Takala 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Elsi Takala https://journal.fi/ortodoksia/article/view/137170 Rauhaa ja politiikkaa 2023-09-25T15:06:54+03:00 Marita Tuomi 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Marita Tuomi https://journal.fi/ortodoksia/article/view/141732 Tietoa kirjoittajista 2023-12-05T11:28:29+02:00 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Maria Takala-Roszczenko https://journal.fi/ortodoksia/article/view/136669 Varhaisten erämaakilvoittelijoiden matkassa 2023-09-14T15:55:24+03:00 Joona Salminen 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Joona Salminen https://journal.fi/ortodoksia/article/view/135944 Uskonnollisen kääntymyksen ja kehityksen päiväkirjat 2023-08-21T14:55:23+03:00 Teemu Toivonen 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Teemu Toivonen https://journal.fi/ortodoksia/article/view/136667 Riipaisevasti Ruotsin rinnakkaisyhteiskunnista 2023-09-14T15:52:18+03:00 Päivi Billie Gynther 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Päivi Billie Gynther https://journal.fi/ortodoksia/article/view/141504 Poliittisen ortodoksisuuden määrittelyn haasteista 2023-11-23T17:50:22+02:00 Talvikki Ahonen 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Talvikki Ahonen https://journal.fi/ortodoksia/article/view/136055 Vastarinta, tappaminen ja armeija varhaiskirkon ajattelussa 2023-08-25T19:58:16+03:00 Serafim Seppälä <p>Varhaiskirkon eettinen opetus vastarintaan, tappamiseen, armeijaan ja sotiin liittyvissä kysymyksissä on herättänyt poikkeuksellisen ristiriitaisia tulkintoja. Tässä artikkelissa hahmotellaan tuon opetuksen sisältöä ja kontekstia sekä erilaisiin tulkintoihin johtaneita syitä erityisesti ortodoksisen teologian viitekehyksessä. Aikarajaus on 100-luvun alusta 300-luvun alkuun, ja lähteinä laaja otanta apologeettojen ja kirkkoisien tekstejä sekä varhaisimpia kirkkojärjestyksiä. Kirjoittaja väittää, että kirkon oppi ja opetus oli varsin yhtenäistä ja johdonmukaista, mutta myöhemmästä näkökulmasta niin radikaalia ja utopistista, että monissa tutkimuksissa tulkintaperspektiivi on valittu enemmän käytännön tapausten ehdoilla, vaikka jälkimmäiset voivat useista mahdollisista syistä olla luonteeltaan poikkeuksellisia.</p> <p> </p> 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Serafim Seppälä https://journal.fi/ortodoksia/article/view/136078 Suomen luterilaisen kirkon oppineuvottelut Venäjän ortodoksisen kirkon kanssa ja sota Ukrainassa 2023-08-28T11:16:15+03:00 Heta Hurskainen <p>Artikkeli käsittelee sitä, miten Ukraina ja sota Ukrainassa ovat olleet esillä ja vaikuttaneet oppineuvotteluihin Suomen evankelis-luterilaisen ja Venäjän ortodoksisen kirkon (VOK) välillä. Vaikka oppineuvotteluissa on vältetty akuuttien poliittisten ja kirkkopoliittisten teemojen konkreettista käsittelyä, ovat maailman tapahtumat vaikuttaneet neuvotteluihin aina niiden kontekstina. Ukraina ja sen ortodoksisuudessa tapahtuneet muutokset ovat olleet yksi merkittävimmistä ulkoisista seikoista, jotka ovat vuosikymmenten saatossa heijastuneet oppineuvotteluihin. Mikä merkitys Ukrainalla on ollut oppineuvotteluille? Miten Venäjän sota Ukrainassa on vaikuttanut oppineuvotteluihin ja yhteydenpitoon kirkkojen välillä?</p> <p>Artikkelissa käsittelen ensiksi Suomen luterilaisen kirkon pyrkimyksiä käydä oppineuvotteluja 2010-luvulla. Seuraavaksi tarkastelen miten Ukraina on otettu neuvotteluissa huomioon 1990-luvulta eteenpäin. Kolmanneksi selvitän miten vuonna 2022 alkanut Venäjän laajamittainen hyökkäyssota Ukrainaan on vaikuttanut Suomen luterilaisen kirkon suhtautumiseen VOK:on.</p> 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Heta Hurskainen https://journal.fi/ortodoksia/article/view/137218 Paikalliskirkko presidentin ponnesta? 2023-09-26T07:36:00+03:00 Nico Lamminparras <p style="font-weight: 400;">Vuosi 2018 muodostui käänteentekeväksi Ukrainan ortodoksisuudelle. Presidentti Porošenkolla oli tapahtumissa merkittävä rooli: hän anoi ja argumentoi autokefaliaa, kirkon täyttä itsenäisyyttä. Uusi paikalliskirkko yhdistyi vuonna 2019 Kiovan patriarkaatista ja Ukrainan autokefaalisista ortodokseista. Moskovan patriarkaatin alainen kirkko tuomitsi presidentin toimet hengellisyyden politisointina ja peräänkuulutti kanonista oikeutta.</p> <p style="font-weight: 400;">Yhteiskunnallista kehitystä ja sanavalintoja korostavan diskurssianalyysin avulla selvitän, miten Porošenko perusteli paikalliskirkkoa, millaisin toimin hän sitä edisti ja miten poliittinen tilanne vaikutti asiassa. Analyysissäni kieli ei vain kuvaa ilmiötä, vaan esittää siitä jopa tarkoitushakuisen mukaelman. Aineiston tämän vuorovaikutuksen tarkasteluun muodostavat Porošenkon kirkolliset julkitulot 2018.</p> <p style="font-weight: 400;">Vaaleihin 2019 tähyävä Porošenko nosti autokefalian maan kohtalonkysymykseksi keväällä 2018. Porošenkon mukaan autokefalia torjuisi Venäjän vaikutuksen ja vahvistaisi Ukrainan itsenäisyyttä. Aktiivisuutensa vuoksi presidentin täytyi silti vakuutella sekä prosessin epäpoliittisuutta että valtion neutraliteettia. Paradoksaalisesti aie koski yksin tietä Kaikkivallan luo – mutta siitä piti tulla kansallinen.</p> 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Nico Lamminparras https://journal.fi/ortodoksia/article/view/135948 Mirroring the Majority? 2023-08-21T16:18:58+03:00 Johan Bastubacka <p><strong>Enemmistön peilikuva? Oikeudellinen käsitys suomalaisesta ortodoksisuudesta: vuoden 1923 tomos ja 1925 hallituksen asetus</strong></p> <div class="page" title="Page 30"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Keskityn tässä artikkelissa tutkimaan niitä vuoden 1923 patriarkaalisen tomos- dokumentin lainsäädännöllisiä vaikutuksia ja tulkintoja, jotka olivat keskeisessä roolissa ortodoksisuuden integroimisessa osaksi suomalaista yhteiskuntaa.</p> <p>Vuoden 1925 hallituksen asetus oli ensimmäinen Suomen ortodokseja koskevista asetuksista, jossa säädettiin kyseisestä vähemmistöstä laajasti uusissa (erityisesti 1923 tomoksen jälkeisissä) olosuhteissa. Asetuksessa säädettiin mm. itsenäisen Suomen valtiovallan päätäntävallasta suhteessa vähemmistöön, patriarkaatin muutoksen vaikutuksista ja tomos-dokumentissa esitettyjen määräysten toteuttamisesta. Tässä artikkelissa tutkimuskohteenani on, miten Arkkihiippakunnan muuttuminen kansalliseksi vähemmistövaltiokirkoksi ilmeni sekä vuoden 1925 asetuksessa että vuoden 1923 tomos-dokumentissa ja näiden suhteessa toisiinsa.Tarkastelen myös toteutuneen lainsäädännön historiallisia edellytyksiä.</p> <p>Lainsäädännössä ortodoksiset erityispiirteet säilytettiin, ja niitä tietyssä määrin jopa suojeltiin ja korostettiin. Tämä näkyi oikeudellisissa säädöksissä ja myösSuomen ortodoksisen yhteisön tulkinnassa. Monimutkaisten prosessien myötä rajat alkoivat sulautua: ortodoksinen paikalliskirkko kävi läpi kansallistamisen prosessin, samalla kun Suomen valtio liittyi ortodoksisen kanonisen lain periaatteisiin ja organisatorisiin kehyksiin. Tämän artikkelin löydökset korostavat edelleen alan uuden, jatkuvan tutkimuksen tarvetta.</p> </div> </div> </div> 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Johan Bastubacka https://journal.fi/ortodoksia/article/view/131888 Suomen ortodoksisen kirkon papisto kanonisessa traditiossa ja kirkkolaissa 2023-08-07T13:14:27+03:00 Sami Fyrqvist Pekka Metso <p>Artikkelissa tutkitaan miten kanoninen perinne ja suomalainen kirkkolainsäädäntö säätelevät Suomen ortodoksisen papiston asemaa ja hallinnollisia tehtäviä. Tutkimus nousee Suomen ortodoksisen kirkon kahtalaisesta perustasta: sitä määrittävät yhtäältä ortodoksisen kirkon kanonit, toisaalta Suomen lainsäädäntö. Niiden väliseen suhteeseen liittyy ajankohtainen keskustelu kanonisen perinteen ja valtiollisen lainsäädännön sovittamisesta. Artikkeli osoittaa, että kanonit ja kirkkolaki edustavat monella tapaa erilaista ymmärrystä papiston hallinnollisesta asemasta ja tehtävistä.</p> <p>Kanoninen traditio on korostuneen piispakeskeinen, mikä näkyy hiippakuntakeskeisyytenä ja piispainkokouksen asemassa paikalliskirkon ylintä valtaa käyttävänä elimenä. Piispoja lukuun ottamatta papiston hallinnollinen asema on kapea eikä seurakunnilla ole itsenäisyyttä hiippakunnasta.</p> <p>Kirkkolainsäädännön mukaan korkein valta kirkossa on maallikkoenemmistöisellä kirkolliskokouksella, jossa papisto on laajasti edustettuna. Kirkon yleiseen hallintoon osallistuvat hiippakuntapiispojen lisäksi maallikkojen ja papiston edustajat. Kanoninen perinne ei tunne kirkkoherran tointa, jolla on kirkkolainsäädännössä keskeinen rooli seurakunnan hallinnossa.</p> <p>Oletettavasti jatkossakin hyväksytään kanonisen perinteen ja maallisen lainsäädännön jännitteisyys, mutta Suomen ortodoksisen kirkon hallinonuudistuksen prosesseissa etsitään keinoja niiden nykyistä parempaan sovittamiseen.</p> 2023-12-08T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Sami Fyrqvist, Pekka Metso