SISÄKORVAISTUTETTA KÄYTTÄVIEN LASTEN MORFOSYNTAKTISET TAIDOT: MONITAPAUSTUTKIMUS

Kirjoittajat

  • Taina Välimaa
  • Sari Kunnari
  • Henna Jokela

Abstrakti

Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata kolmen sisäkorvaistutetta 3;11–5;2 vuotta
käyttäneen lapsen morfosyntaktisia taitoja produktiivisen syntaksin indeksin
(IPSyn) suomenkielisellä versiolla. Istutelasten taitoja verrattiin kuuloiän ja
sukupuolen sekä kronologisen iän ja sukupuolen perusteella kaltaistettujen
verrokkien taitoihin. Sisäkorvaistutelasten ja kuuloiän ja sukupuolen
sekä kronologisen iän ja sukupuolen mukaan kaltaistettujen verrokkien
nominirakenteiden pisteissä ei juuri ollut eroa. Istutelasten verbirakenteiden
IPSyn-pisteiden keskiarvo sijoittui näiden kahden verrokkiryhmän keskiarvojen
väliin. Istutelasten morfosyntaktisten taitojen hajonta oli suuri erityisesti
tuotetuissa verbi- ja lauserakenteissa. Näyttäisi siltä, että IPSynin suomalaisversio
soveltuu hyvin sisäkorvaistutelasten morfosyntaktisten taitojen arviointiin.


Avainsanat: kuulovika, morfosyntaktiset taidot, sisäkorvaistute

Keywords: cochlear implant, hearing impairment, morphosyntactic skills

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Välimaa, T., Kunnari, S., & Jokela, H. (2013). SISÄKORVAISTUTETTA KÄYTTÄVIEN LASTEN MORFOSYNTAKTISET TAIDOT: MONITAPAUSTUTKIMUS. Puhe ja kieli, 30(3), 157–169. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/4739