KESKUSTELUNANALYYSI AMMATILLISEN TOIMINNAN KUVAAJANA – ESIMERKKINÄ LAPSEN KIELELLISEN HÄIRIÖN PUHETERAPIA

Kirjoittajat

  • Tuula Tykkyläinen

Abstrakti

Tarkastelen artikkelissani puheterapeutin ja 5-vuotiaan kielihäiriöisen lapsen puheterapian
rakentumista ja tehtävätilanteen vuorovaikutusilmiöitä. Analysoin pelinomaisessa
tehtävässä toistuvia toimintajaksoja etnometodologisen keskustelunanalyysin avulla.
Keskityn vuorovaikutuksen tarkasteluun tilanteissa, joissa osallistujien keskinäinen
ymmärrys on uhattuna. Ongelmakohtia ovat lapsen responssin viipyminen, responssin
virheellisyys sekä tilanteet, joissa lapsi itse aktiivisesti tarkistaa ymmärrystään. Puheterapiavuorovaikutuksen
institutionaalisiksi piirteiksi paljastuvat puheterapiakerran
vaiheittaisuus, toiminnan pelinomaisuus, toistuvat toimintajaksot, puheterapeutin
vastaanottajasuuntautuneisuus sekä lapsen tehtävänratkaisijana säilyttäminen. Yksityiskohtaisen
analyysin avulla avautuu näkymä kielihäiriön seurauksien ilmenemiseen
vuorovaikutuksessa ja puheen ymmärtämiseen sosiaalisena, yhteistyönä syntyvänä
vuorovaikutusilmiönä. Samalla tarkentuu kuva kielellisen häiriön puheterapian luonteesta
ja käytänteistä.

Avainsanat: puheterapia, lapset, keskustelunanalyysi, ohjaileva toiminta

Key words: speech and language therapy, children, conversation analysis, directives

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Tykkyläinen, T. (2013). KESKUSTELUNANALYYSI AMMATILLISEN TOIMINNAN KUVAAJANA – ESIMERKKINÄ LAPSEN KIELELLISEN HÄIRIÖN PUHETERAPIA. Puhe ja kieli, 25(2), 65–86. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/6684