https://journal.fi/prologi/issue/feedPrologi2022-01-21T12:35:13+02:00Ira Virtanenira.virtanen@tuni.fiOpen Journal Systems<p><span style="font-weight: 400;">Viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen yhdistys Prologos ry. julkaisee aikakauslehteä, joka on Julkaisufoorumi-luokituksen saanut tieteellinen journaali. Prologiin voi tarjota käsikirjoituksia suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kirjoittajakutsu on aina avoin eli artikkeliehdotuksia voi lähettää ympäri vuoden. <br /></span></p> <p>Aikakauslehti esittelee ihmisten välisen vuorovaikutuksen uusinta tutkimusta. Tutkimus voi kohdistua esimerkiksi vuorovaikutussuhteisiin, ryhmiin, tiimeihin ja yhteisöihin, johtamisviestintään, esiintymiseen ja julkiseen puhumiseen, vaikuttamiseen ja argumentointiin, poliittiseen viestintään, kulttuurienväliseen viestintään, teknologiavälitteiseen kanssakäymiseen tai vuorovaikutuksen ja hyvinvoinnin yhteyksiin. Tutkimuksen kohteena voivat olla myös vuorovaikutusosaamisen ja -koulutuksen kysymykset.</p>https://journal.fi/prologi/article/view/110842Vuorovaikutus oppimisen kohteena lukiossa – kirja-arvio kolmesta äidinkielen ja kirjallisuuden uudesta oppikirjasarjasta2021-08-16T15:56:49+03:00Suvi-Tuuli Murumäkisuvi-tuuli.murumaki@helsinki.fi<p>Arvioinnin kohteena ovat vuorovaikutusmoduulien materiaalit oppikirjasarjoissa Loisto, Särmä ja Ääni.</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 Suvi-Tuuli Murumäkihttps://journal.fi/prologi/article/view/112033Enemmän kuin kymmenen näkökulmaa esiintymiseen2021-11-05T14:36:36+02:00Mitra Raappanamitra.raappana@jyu.fi<p>Kirja-arvio teoksesta Poutiainen, S. (toim.) 2021. Yleisö ja puhe – Kymmenen näkökulmaa esiintymiseen. Kulttuuriosuuskunta Partuuna: Helsinki</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 Mitra Raappanahttps://journal.fi/prologi/article/view/111723Sosiomateriaalinen näkökulma vuorovaikutukseen muuttuvissa työtiloissa2021-10-15T11:38:14+03:00Ari Kuisminari.j.kuismin@jyu.fi<p>Työelämään ja organisaatioihin ovat viime vuosina vaikuttaneet monet eri muutokset. Yksi voimakkaimmista muutoksista koskee sitä, <em>missä</em> töitä tehdään eli työnteon tiloja. Tutkimuksissa on tarkasteltu muun muassa tilojen roolia ihmisten välisen vuorovaikutuksen edistämisessä, työntekijöiden oppimisen tukemisessa sekä inklusiivisuuden ja monimuotoisuuden vahvistamisessa. Viime aikoina huomiota on kiinnitetty erityisesti siihen, miten tilat vaikuttavat ihmisten toimijuuteen eli kykyyn ja mahdollisuuksiin toimia tai vaikuttaa erilaisiin työhön liittyviin tilanteisiin. Tässä puheenvuorossa keskityn siihen, miten tilojen ja ihmistoimijuuden välistä suhdetta voidaan tutkia niin kutsutusta sosiomateriaalisesta näkökulmasta erityisesti organisaatioiden ja muuttuvan työelämän kontekstissa. Esitän, että parempi ymmärrys tilojen vaikutuksesta ihmistoimijuuden muotoutumiseen on keskeinen osa tasa-arvoisemman, oikeudenmukaisemman ja sosiaalisesti kestävämmän työelämän rakentamista tilanteessa, jossa lähes kaikki yhteiskunnan tilat voidaan nähdä mahdollisina tietotyön tiloina.</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 Ari Kuisminhttps://journal.fi/prologi/article/view/113560Tutkitun tiedon tuottajien ja tiedon käyttäjien palveluksessa2022-01-14T15:31:35+02:00Ira Virtanenira.virtanen@tuni.fiSanna Ala-Kortesmaasanna.ala-kortesmaa@tuni.fiSanna Herkamasanna.herkama@utu.fiTomi Laapottitomi.laapotti@jyu.fi<p>Pääkirjoitus</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Ira Virtanen, Sanna Ala-Kortesmaa, Sanna Herkama, Tomi Laapottihttps://journal.fi/prologi/article/view/111869Julkisuusdiplomatian ohut olemus suomalaisessa viestintäkäsitteistössä2021-10-25T17:22:25+03:00Elina Melginelina.melgin@utu.fi<p> </p> <p> </p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Elina Melginhttps://journal.fi/prologi/article/view/112126#MinäTutkin – ystävällisesti ja informatiivisesti2021-11-12T13:37:20+02:00Tapio Määttätapio.maatta@uef.fiSami Syrjämäkisami.syrjamaki@tsv.fi<p>Vuoden 2021 vuorovaikutusteko -kunniamaininta</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 Tapio Määttä, Sami Syrjämäkihttps://journal.fi/prologi/article/view/112579Prologos ry palkitsi kolme ansiokasta maisterintutkielmaa2021-12-03T15:20:53+02:00Kaisa Laitinenkaisa.a.m.laitinen@jyu.fiTomi Laapottitomi.laapotti@jyu.fi<p>Prologos ry palkitsi ansiokkaita viestinnän ja vuorovaikutuksen alan graduja Vuorovaikutuksen teemapäivän yhteydessä 8.10.2021.</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Kaisa Laitinen, Tomi Laapottihttps://journal.fi/prologi/article/view/103235Nuorten liike-elämän ammattilaisten työidentiteetit rakentuvat vuorovaikutuksessa2021-05-05T16:02:25+03:00Kirsi-Marja Toivanenkirsi.toivanen@karelia.fi<p>Lectio praecursoria viestinnän väitöskirjaksi tarkoitetun tutkimuksen <em>Multiple Identities at Work – Discursive Construction of Work Identity of Young Business Professionals</em> -tarkastustilaisuudessa Jyväskylän yliopistossa 6.2.2021. Vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Heidi Hirsto (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Anu Sivunen (Jyväskylän yliopisto). Työn pääohjaajana toimi Leena Mikkola (Tampereen yliopisto).</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 Kirsi-Marja Toivanenhttps://journal.fi/prologi/article/view/103262Ryhmäosaaminen lukiossa on kaikkien asia2021-05-05T16:10:16+03:00Kati Timonenkati.timonen@lyk.fi<p>Lectio praecursoria puheviestinnän väitöskirjaksi (monografia) tarkoitetun tutkimuksen Ryhmäosaaminen lukiossa. Lukiolaisten ryhmäosaamisen kehittyminen ja kehittäminen tarkastustilaisuudessa Jyväskylän yliopistossa 28.11.2020. Vastaväittäjänä toimi koulutus- ja kehittämisjohtaja, dosentti, FT Anne Laajalahti (Infor Oy/ Vaasan yliopisto) ja kustoksena lehtori, FT Tarja Valkonen (Jyväskylän yliopisto).</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 Kati Timonenhttps://journal.fi/prologi/article/view/107319Vuorovaikutuksen rakentumisen syvällinen ymmärtäminen auttaa tunnistamaan matematiikan oppimista edistäviä vuorovaikutustekijöitä2021-05-02T21:10:02+03:00Anniina Kämäräinenanniina.kamarainen@uef.fi<p>Kasvatustieteen maisteri Anniina Kämäräisen erityispedagogiikan alaan kuuluva väitöskirja <em>Oppilaskeskeisten matematiikan oppituntien sosiaalisen arkkitehtuurin rakentuminen</em> tarkastettiin 26.02.2021 Itä-Suomen yliopiston filosofisessa tiedekunnassa. Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimi dosentti <strong>Tanja Vehkakoski</strong> Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori <strong>Eija Kärnä</strong> Itä-Suomen yliopistosta.</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 Anniina Kämäräinenhttps://journal.fi/prologi/article/view/113559Moderni yritysten välinen suhdemyynti korostaa vuorovaikutusosaamisen merkitystä2022-01-14T13:56:32+02:00Jonna Koponenjonnapauliina.koponen@uef.fi<p>FT <strong>Jonna Koposen</strong> palvelujohtamisen alaan kuuluva väitöskirja <em>Sales communication competence in modern B2B relationship selling</em> (suom. Myynnin vuorovaikutusosaaminen modernissa yritysten välisessä suhdemyynnissä) tarkastettiin yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa Kuopion kampuksella, Mediastudia-rakennuksen MS300-salissa 3.12.2021 klo 12. Vastaväittäjänä toimi professori <strong>Pauliina Ulkuniemi</strong> Oulun yliopistosta ja kustoksena professori <strong>Anu Puusa</strong> Itä-Suomen yliopistosta.</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Jonna Koponenhttps://journal.fi/prologi/article/view/111551Yhtenäiskoulua kohti – opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta2021-10-22T09:59:20+03:00Mari Puhakkamari.e.puhakka@student.jyu.fi Mirja Tarnanenmirja.tarnanen@jyu.fiEmma Kostiainenemma.kostiainen@jyu.fi<p>Tässä artikkelissa tarkastellaan yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalista todellisuutta, jota rakennetaan ja ylläpidetään vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan yhtenäiskoulun opettajat ja rehtorit luovat yhtenäisen koulukulttuurin rakentamisesta ja muutokseen sitoutumisesta. Tutkimus on osa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä tulevan yhtenäiskoulun opettajan ja rehtorin teemahaastattelusta, ja se on analysoitu diskurssianalyysin keinoin. Yhtenäisen koulukulttuurin rakentaminen merkityksellistyy tutkimustuloksissa kolmessa dominoivassa diskurssissa, jotka ovat johtajuuden diskurssi, yhteisen opettajuuden diskurssi sekä sääntödiskurssi. Kaksi taustalle jäävää diskurssia ovat oppilasdiskurssi sekä opetuksen ulkopuolisen toiminnan diskurssi. Kun merkityksenantoja tarkastellaan siitä näkökulmasta, miten opettajat ja rehtorit sitoutuvat koulukulttuurin muutokseen, tulokset jäsentyvät neljäksi diskurssiksi, jotka ovat innokkuuden, estyneisyyden diskurssi, kuormittavuuden diskurssi sekä väljyyden diskurssi. Tulevan yhtenäiskoulun työyhteisön sisäistä jännitteisyyttä ja opettajien välistä vastakkainasettelua voi ymmärtää vuorovaikutuksen ilmiöiden kautta. Tutkimuksen diskurssien perusteella yhtenäiskoulun koulukulttuuri tulisi rakentaa jaetulle johtajuudelle ja läpinäkyville vuorovaikutuskäytänteille, jotka perustuvat työyhteisön sisäiselle luottamukselle, arvostukselle ja keskustelulle.</p>2022-01-21T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Mari Puhakka, Mirja Tarnanen, Emma Kostiainen