Käyttäytymisen tuen vaikuttavuuden arviointi tukivastemallin mukaisesti toteutuvassa tuessa
DOI:
https://doi.org/10.62443/psykologia.v60i1-2.143936Abstrakti
Koulussa ja varhaiskasvatuksessa toteutettavat tukitoimet voidaan käsittää interventioina, joilla pyritään vaikuttamaan myönteisesti lasten kehitykseen ja edellytyksiin oppia paitsi akateemisia taitoja myös tarvittavia sosiaalisia taitoja. Yhteisenä tavoitteena yli ammatti- ja hallintorajojen voidaan pitää sitä, että lasten kanssa työskentelevät ammattilaiset hyödyntäisivät näyttöön perustuvia tukitoimia, seuraisivat tuen suunniteltua toteutumista ja arvioisivat tuen vaikuttavuutta säännöllisesti. Käyttäytymisen tukitoimien tarkastelussa huomioidaan käyttäytymisen suhteutuminen ympäristön asettamiin vaatimuksiin. Tyypillisesti tehokas tuki kohdentuu suoraan ongelmalliseksi koettuun tilanteeseen ja siinä edeltäviin ja käyttäytymistä ylläpitäviin tilannetekijöihin sekä tilanteessa tarvittavien taitojen opettamiseen. Tuen toimivuuden varmistaminen edellyttää toteutuneiden tukitoimien vaikuttavuuden arviointia. Muutoksen systemaattinen arviointi on kuitenkin suomalaisissa kouluissa tai päiväkodeissa harvinaista, näin erityisesti lasten toimintaympäristöön sopeutumista tukevien käyttäytymisen tukitoimien kohdalla. Opetus- ja oppilashuoltohenkilöstön yhteistyötä tuen vaikutusten arvioinnissa hankaloittavat alojen erilaiset käytänteet ja tutkimusperinteet. Käyttäytymisen interventioiden toteuttamiseen ja vaikutusten arviointiin tarjotaan myös opettajien tai psykologien koulutuksessa hyvin vähän koulutusta. Tässä artikkelissa kokoamme tietoa käyttäytymisen tukitoimien vaikuttavuuden arvioinnissa käytettävistä menetelmistä koulun- tai varhaiskasvatuksen kontekstissa käyttäytymispsykologisesta teoriasta käsin. Tarkastelussa painottuu menetelmien soveltuvuus ja käytettävyys suomalaisessa toimintaympäristössä.
Avainsanat: tukivastemalli, käyttäytymisen arviointi, interventio, vaikuttavuus, mittaaminen, observointi
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Anne Karhu, Mika Paananen, Hannu Savolainen, Henrik Husberg, Vesa Närhi

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
Käsikirjoitusta lähettäessäni ymmärrän, että lehden julkaisija Suomen Psykologinen Seura ry. pidättää oikeuden julkaistujen kirjoitusten painettuun ja sähköiseen julkaisemiseen. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen kirjallisesti. Kaikissa epäselvissä kysymyksissä pyydetään kääntymään toimitussihteerin tai päätoimittajan puoleen.
Hyväksytty 2025-04-16
Julkaistu 2025-04-26