Eriyttäminen kuvataiteessa perusopetuksen yläluokilla
Keywords:
peruskoulun kuvataideopetus, eriyttäminen, inkluusio, osallistava opetusAbstract
Artikkelissa tarkastellaan opettajien käsityksiä kuvataiteen aineenopetuksen eriyttämisen toteuttamisen ja toteutumisen mahdollisuuksista ja haasteista peruskoulun 7.–9. luokilla. Eriyttäminen määritellään laajan käsityksen mukaan opetuksen lähestymistapana: oppilaiden erilaisten tarpeiden huomioimisena. Opetusta eriyttämällä oppilaalle tarjotaan lisää tukea tai haastetta hänen tarpeidensa mukaan. Tutkimus on toteutettu kuvataideopettajien ryhmähaastatteluna keväällä 2024. Keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää havaintoa, jossa eriyttämisen toteutuminen kuvataideopetuksessa on pitkälti opettajien varassa. Opettajat näkevät kuvataideopetuksen kuitenkin luonteeltaan eriyttävänä: tutkiva oppiminen ja laaja tiedonkäsitys mahdollistavat jossakin määrin luontaisesti oppijoiden erilaiset lähestymistavat ja ratkaisut. Opettajat ovat luovia ratkaisuissaan ja kokevat onnistuvansa eriyttämisessä hyvin. Opetusryhmien moninaisuuden täyden potentiaalin saavuttamiseksi resursseja ja erilaisia tukitoimia tarvittaisiin kuitenkin enemmän.

Published
How to Cite
Copyright (c) 2025 Elina Härkönen, Tea Tuiskuvaara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.