Tekoälyn lukutaito – valmiuksia, joita jo tarvitsemme

Kirjoittajat

  • Noora Hirvonen Informaatiotutkimus, Oulun yliopisto
  • Heidi Enwald Informaatiotutkimus, Oulun yliopisto

DOI:

https://doi.org/10.25033/sig.113614

Abstrakti

Julkisessa keskustelussa keskitytään usein tekoälyn teknologiseen kehitykseen. Tämän lisäksi huomiota tulisi kiinnittää uudenlaiseen osaamiseen, jota ihmiset tarvitsevat kyetäkseen hyödyntämään ja kriittisesti arvioimaan teknologioita ja niiden vaikutuksia. Tekoälyn lukutaidon (AI literacy) käsitettä käytetään viittaamaan tähän osaamiseen tekoälyteknologioiden kohdalla. Mitä tekoälyn lukutaidolla oikein tarkoitetaan?

Lähdeviitteet

Adadi, A., & Berrada, M., 2018. Peeking Inside the Black-Box: A Survey on Explainable Artificial Intelligence (xai). in IEEE Access, 6, 52138-52160. doi: 10.1109/ACCESS.2018.2870052.

Cox, AM., Pinfield, S., & Rutter, S., 2019. The intelligent library: Thought leaders’ views on the likely impact of artificial intelligence on academic libraries, in Library Hi Tech, 37(3), 418-435. https://doi.org/10.1108/LHT-08-2018-0105

Elliot, A., 2019. The Culture of AI: Everyday Life and the Digital Revolution. Routledge.

European Commission 2021. Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council. Laying down harmonised rules on artificial intelligence (artificial intelligence act) and amending certain union legislative acts. Explanatory memorandum. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1623335154975&uri=CELEX%3A52021PC0206

Euroopan neuvosto 2019a. Seminar report. Artificial Intelligence and its impact on young people. https://rm.coe.int/ai-report-bil-final/16809f9a8829

AI ENDEuroopan neuvosto 2019b. Unboxing Artificial Intelligence: 10 steps to protect Human Rights. Recommendation. https://rm.coe.int/unboxing-artificialintelligence-10-steps-to-protect-human-rights-reco/1680946e64

Ghallab. M., 2019. Responsible AI: requirements and challenges. AI Perspectives, 1(1), 1-7.

Haider, J., & Sundin, O., 2019. Invisible Search and Online Search Engines: The Ubiquity of Search in Everyday Life. Routledge.

Ng, DTK., Leung, JKL, Chu, KWS., & Qiao, MS., 2021. AI Literacy: Definition, Teaching, Evaluation and Ethical Issues. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 58(1), 504-509. https://doi.org/10.1002/pra2.487

Oxford Internet Institute 2021. Pieni tekoälyopas. Vinoumat. https://atozofai.withgoogle.com/intl/fi/bias/

Penagos, M., Kassir, S., & Vosloo, S., 2020. National AI strategies and children. Reviewing the landscape and identifying windows of opportunity. UNICEF Policy brief. https://www.unicef.org/globalinsight/media/1156/file

Robinson, SC., 2020. Trust, transparency, and openness: How inclusion of cultural values shapes Nordic national public policy strategies for artificial intelligence (AI). Technology in Society, 63. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101421

Slotte Dufva, T., & Mertala, P., 2021. Sähköä ja alkemiaa : tekoälydiskurssit Yleisradion verkkoartikkeleissa. Media ja viestintä, 44(1), 95-115. https://doi.org/10.23983/mv.107302

Sitra 2020. Megatrends 2020. https://www.sitra.fi/en/topics/megatrends/

Tuomi, P., 2020. Mikä on tekoälyn seuraava siirto? Kirjastolehti, 29. 6. 2020. https://suomenkirjastoseura.fi/kirjastolehti/mika-on-tekoalyn-seuraava-siirto/

Wang, Z., 2020. Exploring different notions of literacy: a literature review analysis of literacy research related to Artificial Intelligence and Big Data application. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Volume 806, International Conference on AI and Big Data Application (aibda 2019) 20-22 December 2019, Guangzhou, China: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/806/1/012023/pdf

Willson, M., 2017. Algorithms (and the) everyday. Information, Communication & Society 20(1), 137-150. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1200645

Zha, X., 2020. The unique power of TiTok’s algorithm. The Interpreter. https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/unique-power-tiktok-s-algorithm

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-01-17

Numero

Osasto

Artikkelit

Viittaaminen

Tekoälyn lukutaito – valmiuksia, joita jo tarvitsemme . (2022). Signum, 54(4), 25–30. https://doi.org/10.25033/sig.113614