Wikipedian potentiaaleja ammattikorkeakoulukirjastossa
Abstrakti
Wikipedia on useimmissa internet-hauissa ensimmäisten osumien joukossa. Viime vuosina siitä on tullut koululaisten, opiskelijoiden ja opettajien ohella myös toimittajien paljon käyttämä tietolähde. Toisaalta sen ongelmista on keskusteltu runsaasti. Perinteisille muistiorganisaatioille, kirjastoille, arkistoille ja museoille, Wikipedia on ollut outo lintu, johon on vaikea suhtautua: pitäisikö siitä varoitella, olla piittaamatta vai mennä kulttuuriin rohkeasti mukaan omalla erityisosaamisella? (West & Williamson 2009, Phetteplace E 2015.) Tässä artikkelissa tarkastelen muistiorganisaatioiden Wikipediaan osallistumisen piirteitä ja tarkastelen sitä informaatiolukutaitoa konkretisoivana ympäristönä. Erityisellä mielenkiinnolla odotan hetkeä, jolloin ammattikorkeakoulukirjastot verkostoineen aktivoituvat Wikipedian toimijoina ja tekevät näin IL-osaamisena näkyväksi.