Prozac generationen: Marknadsföring och medikaliseringsdebatten

Kirjoittajat

  • Thomas Heikell
  • Elianne Riska

Abstrakti

Undersökningen granskar hur patientskap och kön konstrueras i reklam för antidepressiva läkemedel i de ledande nordiska läkartidskrifterna år 2000. Syftet var att utreda om det förekommer i reklamen en koppling mellan brukarens behov av antidepressiva preparat och arbetslivets krav, eller om preparaten huvudsakligen framstalls som livsstilsläkemedel. Majoriteten av de nordiska annonserna gav läkemedlet en funktion som livsstilsläkemedel. I synnerhet i den finska reklamen skildras antidepressiva läkemedel som en farmakologisk lösning till kvinnors problem i arbetslivet. I de finska och norska annonserna förekom en kvinnligt kbnad representation av brukaren, medan de danska och svenska annonserna lyfte fram männen

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2005-09-01

Viittaaminen

Heikell, T., & Riska, E. (2005). Prozac generationen: Marknadsföring och medikaliseringsdebatten. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 42(3), 168–177. https://doi.org/10.23990/sa.149425