Terveys ja hyvinvointi päivälehtimainoksissa
Abstrakti
Tutkimuksen kohteena oli suomalaisen päivälehtimainonnan terveysretoriikka: miten terveys mainoksissa esitetään, miten sitä kaytetään myyntiargumenttina ja millaisia merkityksiä terveys niissä saa? Aineisto koostui 302 terveyteen iilttyvästä mainoksesta, joista 138 valittiin tarkemman
analyysin kohteeksi. Tuiokset osoittivat, etta terveys ei ole yksinään riittävä myyntiargumentti. Varsinkin kun terveys liittyi mainostettavaan tuotteeseen vahvasti, viestin vetoavuutta pyrittiin llsäämään muilla hyvinä pidetyillä asioilla. Terveyttä yieisempää oli käyttää myyntiargumenttina hyvää oloa. Terveelliseksi mielletty tuote tarvitsi rinnalleen muita houkuttimia, kuten kauneuden ja elämykset. Toisaalta terveyteen vetoaminen toi lisaarvoa sellaiselle tuotteelle, jota ei perinteisesti mielleta terveyteen liittyväksi. Tutkittujen mainosten perusteella nayttaa silta, etta nykykulttuurissamme terveytta ja hyvaa oloa voi hankkia monenlaisilla tavoilla, mutta keskeista on aktiivisuus ja näkyvä toiminta. Nuoruuden ja kauneuden haastajiksi mainonnan terveyspuheessa nousivat kuitenkin ikääntymisen hyväksyvät ja elämän tasapainoon liittyvät arvot.