Erityisoppilaan psykiatrisen hoitoketjun toiminnan monitahoarviointi

Verkostossa toimivien asiantuntijoiden näkökulma

Kirjoittajat

  • Maija-Leena Pönkkö
  • Anja Taanila
  • Sirkka-Liisa Linna
  • Hanna Ebeling
  • Juhani Nikkilä

Abstrakti

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisoppilaan psykiatristen palvelujen tarvetta ja hoitoketjun toimintaa erityisopettajien ja hoitoketjussa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Aineisto tuotettiin Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä vuosina 1999 ja 2000 kolmella erityiskoululla avainryhmien asiantuntijoiden kanssa. Tutkimusmetodina käytettiin monitahoarviointia ja sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan erityiskouluilla oli jatkuva psykiatristen palvelujen tarve. Merkittäväksi vahvuudeksi avainryhmät arvioivat hoitoketjua tukevan verkoston olemassaolon ja heikkoudeksi sen, etteivät oppilaat itse hakeneet apua ja että resurssit riittivät vain osan auttamiseen. Mahdollisuudeksi koettiin oppilaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman laatiminen ja moniammatillinen yhteistyö. Uhkana oli väsyminen ja luovuttaminen oppilaan auttamista vaikeuttavien asioiden edessä. Tiedon ja yhteistyön puute johti oppilaan "ajopuuksi" ja itsetuhoelämäntapaan.

Viittaaminen

Pönkkö, M.-L., Taanila, A., Linna, S.-L., Ebeling, H., & Nikkilä, J. (2004). Erityisoppilaan psykiatrisen hoitoketjun toiminnan monitahoarviointi: Verkostossa toimivien asiantuntijoiden näkökulma. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 41(4), 289–302. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sla/article/view/151978