Vanhempi-lapsisuhteen läheisyys ja kouluyhteisön sosiaaliset suhteet

Kirjoittajat

  • Eija Söderlund
  • Katja Joronen

Abstrakti

Tutkimuksessa selvitetään oppilaiden läheisyyttä vanhempiinsa ja läheisyyden yhteyttä oppilas- ja opettajasuhteisiin sekä kiusaamiskokemuksiin oppilaiden arvioimana. Tutkimusaineisto kerättiin neljänsien ja viidensien luokkien oppilailta (n=145, vastausprosentti 76 %). Oppilaat kokivat suhteensa vanhempiin läheisiksi, mutta suhteen äitiin läheisemmäksi kuin suhteen isään. Neljäsluokkalaiset arvioivat suhteensa opettajaan paremmiksi kuin viidesluokkalaiset. Mitä läheisemmiksi koettiin suhde vanhempiin, sitä paremmiksi arvioitiin suhde muihin oppilaisiin ja opettajiin. Tytöt, joita ei ollut kiusattu, kokivat suhteensa sekä äitiin että isään läheisemmäksi kuin kiusatuksi tulleet tytöt. Johtopäätös on, että koululaisen läheiset vanhempisuhteet ovat yhteydessä parempiin opettaja- ja oppilassuhteisiin. Vanhempisuhteen yhteyttä kiusaamiskokemuksiin tulisi tutkia tarkemmin.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2014-03-23

Viittaaminen

Söderlund, E., & Joronen, K. (2014). Vanhempi-lapsisuhteen läheisyys ja kouluyhteisön sosiaaliset suhteet. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 50(4). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sla/article/view/41280