Erityisoppilaan psykiatrinen hoitoketju: asiakkaan näkökulma
Abstract
Artikkelissa kuvataan psykiatrisia palveluja tarvitsevan erityisoppilaan ja hänen vanhempansa kokemuksia oppilaan hoitoon hakeutumisesta ja avun saannista. Artikkeli on osa laajempaa tutkimusta, jossa selvitetään erityiskoulun oppilaan tarvitsema psykiatrisen avun saanti ja moniammatillisen hoitoketjun toimintaa. Aineisto kerättiin vuosina 2001 ja 2002 haastattelemalla kuusi koko hoitoketjun läpi käynyttä 12-15-vuotiasta oppilasta ja se vanhempi, joka oli ollut lapsensa auttamisprosessissa eniten mukana. Tutkimustulosten mukaan erityiskoulun oppilaat tarvitsevat psykiatrista hoitoketjua koulunkäyntiä vaikeuttavien ongelmien selvittämiseen. Hoitoonohjausmallin toimimattomuus kuntatasolla kuluttaa tutkittavien perheiden voimavaroja. Vanhemmat odottivat hoitoketjun kaikissa vaiheissa asiakas- ja perhekeskeistä toimintaa sekä nopeaa diagnoosia oppilaan ongelmille. Oppilaan selviytymistä vaikeuttivat itsetunnon mureneminen sekä avun saannin hitaus.