Alakoululaisen kokemukset koulukiusaamisesta ja vanhemman valvonta

Kirjoittajat

  • Riikka-Mari Ketonen
  • Katja Joronen

Abstrakti

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten alakoulun neljäs- ja viidesluokkalaiset lapset ja heidän vanhempansa arvioivat vanhempien valvontaa ja miten valvonta on yhteydessä lasten koulukiusaamiskokemuksiin. Tutkimusjoukko muodostui 145 oppilaasta ja 145 vanhemmasta (vastausprosentit 76 % ja 76 %). Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimuksessa käytettiin vanhempien valvonta -mittaria, ja lasten kiusaamiskokemuksia mitattiin kahdella kysymyksellä WHO-koululaistutkimuksesta. Aineisto analysoitiin tilastollisesti. Tulosten mukaan sekä lapset että vanhemmat arvioivat valvonnan hyväksi ja lasten arviot äidin ja isän valvonnasta olivat yhteydessä toisiinsa. Lisäksi kokonaan kiusaamiselta välttyneiden lasten vanhemmat arvioivat oman valvonnan parempana kuin kiusattujen lasten vanhemmat. Tämä yhteys säilyi, kun sukupuolen, luokka-asteen ja lasten arvioiden vaikutus oli vakioitu.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2014-04-07

Viittaaminen

Ketonen, R.-M., & Joronen, K. (2014). Alakoululaisen kokemukset koulukiusaamisesta ja vanhemman valvonta. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 51(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sla/article/view/41367