Asiakaslähtöisten aineiston keruun menetelmien arviointia äitiyshuollon tutkis- ja kehittämishankkeessa
Abstract
Terveydenhuollon asiakaslähtöisyytta ja asiakaspalautetta arvioitaessa on tärkeä analysoida vastausaktiivisuutta ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Tässä artikkelissa arvioidaan yhden sairaanhoitopiirin äitiyshuollon tutkimus- ja kehittämishankkeessa käytettyjä aineiston keruun menetelmiä pilottitutkimusvaiheen ja varsinaisen aineistonkeruuvaiheen perusteella. Lisaksi kuvataan pilotin perusteella tehtyjä muutoksia tutkimuksen toteutuksessa. Aineiston keruun menetelminä käytettiin synnytyskertomustietojen keruuta, sairaalassa ja myöhemmin kotona täytettyjä kyselylomakkeita sekä fokusryhmähaastatteluja. Arvioinnin kohteena olivat aineiston edustavuus ja menetelmien käyttökelpoisuus. Kyselyyn osallistuneiden ja kaikkien synnyttäjien välillä ei todettu eroja. Puuttuvia tietoja oli muita useammin nuorilla synnyttäjillä. Avokysymyksiin vastasivat muita useammin korkeimman koulutuksen saaneet ja ensisynnyttäjät. Myös vastaajien perherakenne ja ikä olivat yhteydessä vastausaktiivisuuteen. Fokusryhmiin osallistuminen oli vahaista, mutta niihin osallistuneet olivat halukkaita aktiivisesti vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen. Aineiston keruun eri menetelmin tavoitetaan erilaisia asiakkaita, mihin tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota valittaessa tutkimusmenetelmiä.