Yhteistyö haasteena
Analyysi yrityksen ja työterveyshuollon sopimusneuvotteluista
Abstract
Lukuisat kyselytutkimukset osoittavat, etta työterveyshuoltojen ja niiden asiakasyritysten yhteistyössa on kehittämisen tarvetta. Myos uudistettu työterveyshuoltolaki korostaa työterveyshuollon tavoitteiden toteuttamista yhteistoimin. Yhteistyötilanteiden rakentamista tai yhteistyön laatua ei kuitenkaan ole tutkittu. Tässä artikkelissa paneuduimme
terveyskeskustyöterveyshuollon ja asiakasyrityksen ensimmäiseen kohtaamiseen, sopimusneuvotteluun. Esittelemme kehittämömme toiminnan teoriaan ja kehittävään työntutkimukseen perustuvan menetelmän, jonka avulla voi analysoida työterveyshuollon neuvottelun etenemlstä ja neuvottelun tuloksena syntyvää yhtelstyötä. Menetelmän kehittelyssä käytimme seka historiallista että aktuaaliempiirista aineistoa. Menetelmä on tarkoitettu ennen kaikkea paikallisen työterveysyksikön välineeksi, jolla se voi paneutua omiln sopimusneuvotteluihinsa ja etsia ponnahduslautaa
asiakasyhteistyönsa kehittämiseksi. Menetelmää voivat käyttää ja edelleen kehitää tutkijat ja työterveyshenkilöstön kouluttajat.