Sosiaalipedagogiikka-lehden vuoden 2024 numero julkaistu
PÄÄKIRJOITUKSESSA lehden päätoimittaja Sanna Ryynänen esittää huolensa ajattelun katoamisesta sen edellyttämän ponnistelun vaativuuden vuoksi ja peräänkuuluttaa ajattelukyvyn harjaannuttamista kokonaisvaltaisena mielen ja ruumiin yhteen kietovana maailmassa olemisen kykynä.
ARTIKKELEISSA
Anu Koskinen kuvaa vankiloissa tehtävän yhteisötaiteen vaatimuksia ja esittää suosituksia siihen valmistavan taiteen korkeakoulupedagogiikan kehittämiseksi.
Teemu Nikkola, Jyrki Reunamo ja Inkeri Ruokonen analysoivat lasten luovuuden kehittymistä erilaisissa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä ja pohtivat analyysinsa tuloksia dialogisen kasvatuksen näkökulmasta.
Tiina Putkuri ja Jenni Tikkanen tarkastelevat ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan lehtoreiden ajatuksia kokemusasiantuntijoiden opetukseen osallistumisen merkityksistä ja jäsentävät sekä niiden henkilökohtaisia että pedagogisia merkityksiä.
Minna Rauas tutkii nuorisotyöntekijöiden näkemyksiä nuorten vaikutuksista ammatilliseen työhyvinvointiin ja arvioi kriittisesti vaikutusten yhteyksiä nuorisotyössä vaikuttaviin integraation ja emansipaation tavoitteisiin.
KATSAUKSESSA
Erkka Laininen, Maria Joutsenvirta ja Arto O. Salonen kuvaavatplanetaarista sosiaalipedagogiikkaa ja tarjoavat käytännön esimerkin sen hyödyntämisestä ammattikorkeakoulun YAMK-ohjelmassa transformatiivisen oppimisen ja toiminnan viitekehyksenä.
KÄYTÄNTÖKUVAUKSESSA
Anne Airaksinen ja Teija Makkonen esittelevät IHKU-hankkeen Velmut-toimintaa ja jäsentävät sitä sosiaalipedagogisen työotteen näkökulmasta.
KIRJA-ARVIOISSA
Maria Huhmarniemi arvioi Elina Nivalan ja Sanna Ryynäsen kirjoittaman sosiaalipedagogiikan oppikirjan uudistettua laitosta ja esittää kirjan itsessään olevan merkittävä teko kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää kuljettaessa.
Raisa Foster käy perusteellisesti läpi Susanna Hastin ja Noora Kotilaisen toimittaman teoksen Sodan pauloissa kaikki artikkelit ja nostaa keskusteluun kirjan keskeisimmät sosiaalipedagogisesti kiinnostavat näkökulmat.
PUHEENVUOROISSA
Raisa Foster, Heini Luotola ja Teemu Grönlund kuvailevat tamperelaisen skeittikoulun toimintaa, tunnistavat siitä pedagogisen tunnustuksen elementtejä ja suosittelevat tunnustuksen pedagogiikan hyödyntämistä laajemminkin vaihtoehtoliikunnan ohjauksessa ja opettamisessa.
Juha Hämäläinen jäsentää sosiaalipedagogiikan teorian ydinelementtejä soveltaen niitä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tarkasteluun. Kyseessä on hänen Sosiaalipedagoginen hevostoiminta ry:n juhlaseinaarissa pitämänsä luento.
Teijo Räsänen kuvaa Lectio praecursoriassaan lähijohtajien toimintatapoja ja onnistumisen edellytyksiä sote-uudistuksen muutosten toteuttamisessa. Lektion lopussa on pian väitöstilaisuutensa jälkeen menehtyneen Räsäsen muistokirjoitus.