Hyvinvointi, kouluonnellisuus ja vahvuuksien käyttö kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisilla
Avainsanat:
hyvinvointi, kouluonnellisuus, vahvuudet, kuudesluokkalaiset, yhdeksäsluokkalaisetAbstrakti
Tutkimuksessa tarkasteltiin kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten (n=175) kokemuksia hyvinvoinnista, kouluonnellisuudesta ja vahvuuksien käytöstä PERMA-teoriaan (Seligman 2011) perustuen. Tarkoituksena oli selvittää vastaajien subjektiivisia näkemyksiä ja löytää tekijöitä, joiden avulla hyvinvointia voitaisiin tukea koulussa paremmin. Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen perusteella kuudes- ja yhdeksäsluokkalaiset voivat keskimäärin hyvin, viihtyvät koulussa, tuntevat vahvuutensa ja osaavat myös käyttää niitä. Aiemmista tutkimuksista poiketen tytöt näyttivät voivan poikia paremmin molemmilla luokka-asteilla, eikä kummankaan sukupuolen (yleinen) hyvinvointi laskenut yläkouluun siirryttäessä. Sen sijaan kouluonnellisuus oli yhdeksäsluokkalaisilla alhaisempaa kuin kuudesluokkalaisilla. Vahvuuksien käytössä ei havaittu eroja eri luokka-asteiden tai sukupuolten välillä. Hyvinvoinnin tarkempi analysointi osoitti kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten poikien kokevan tyttöjä vähemmän sitoutuneisuutta ja yhteenkuuluvuutta ja yhdeksäsluokkalaisten poikien olevan vähemmän sinnikkäitä kuin samanikäiset tytöt. Lisäksi yhdeksäsluokkalaisten poikien vahvuuksien käyttö ei enää korreloinut hyvinvoinnin ja kouluonnellisuuden kanssa kuten muilla tutkittavilla. Tulokset osoittavat, että kouluilla voi olla mahdollisuus lisätä kaikkien oppilaiden hyvinvointia tukemalla osallisuuden kokemuksia ja auttamalla jokaista löytämään vahvuutensa.