Ostokokeet alkoholipoliittisena interventiona

Metodisia pulmia ja hallinnallista hämminkiä

Kirjoittajat

  • Katariina Warpenius

Avainsanat:

alkoholipolitiikka, hallinnan analyysi, kokeellinen tutkimus, ostokoe, piilohavainnointi, tutkimusetiikka

Abstrakti

Artikkelissa pohditaan yhteiskuntatieteellisen kokeellisen tutkimuksen metodisia ongelmia ja asemaa osana hallinnallista valtaa. Esimerkkinä ovat alkoholijuomien myynnin ja anniskelun vastuullisuutta mittaavat ostokokeet, jotka ovat nousseet uudeksi tutkimussuunnaksi myös Suomessa. Ostokokeet voidaan nähdä osana alkoholimarkkinoiden tietoperusteista hallintaa, jossa alkoholikaupan eettisyyden valvontaa on hajautettu markkinoille ja paikallisille viranomaisille. Ostokokeet ovat piilohavainnointia, jossa tutkimusavustajina toimivat lumeasiakkaat osallistuvat todellisiin sosiaalisiin tilanteisiin. Ostokokeisiin liittyy erinäisiä metodologisia ja tutkimuseettisiä pulmia. Menetelmällisiä haasteita ovat muun muassa vertailevan koeasetelman kontrollointi, tutkimusavustajien toiminnan vakioiminen ja kenttätyön salassapitokäytännöt. Kenttäkoetilanteessa tehdyn piilohavainnoinnin eettiset pulmat taas kumpuavat siitä, että tutkittavat toimijat eivät tiedä osallistuvansa tutkimukseen. Hallinnallista hämminkiä nostattaa ostokoemenetelmän leviäminen alkoholin vähittäiskauppiaiden soveltamaksi itsetarkkailun menetelmäksi ja elinkeinoelämän vastuullisuuden markkinoinnin välineeksi alkoholipoliittisessa intressikamppailussa.

Tiedostolataukset

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2015-09-01

Viittaaminen

Warpenius, K. (2015). Ostokokeet alkoholipoliittisena interventiona: Metodisia pulmia ja hallinnallista hämminkiä. Sosiologia, 52(3), 255–270. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sosiologia/article/view/124180