Työntekijöiden ääni ja tunteet matalapalkkaisen yksityisen palvelusektorin luottamusmiestoiminnassa

Kirjoittajat

  • Ville Kainulainen

Avainsanat:

affektiiviset käytännöt, luottamusmies, tunnesäännöt, työelämän suhteet, työntekijöiden ääni, yksityinen palvelusektori

Abstrakti

Ammattiliittojen luottamusmiehillä on työntekijöiden edustajina suomalaisilla työpaikoilla tärkeä rooli. Tässä artikkelissa tarkastellaan työntekijöiden äänen ja tunteiden välisiä kytköksiä matalapalkkaisen ja naisvaltaisen yksityisen palvelusektorin luottamusmiestoiminnassa. Aineistona toimii Palvelualojen ammattiliiton (PAM) luottamusmiesten yksilö- ja parihaastattelut (N=27) sekä kaksi ryhmäkeskustelua. Artikkelissa tuodaan esille, miten tunteet ovat luottamusmiestehtävän kannalta keskeisessä asemassa neuvottelusuhteiden muodostamisessa, työntekijöiden kokeman pelon käsittelemisessä ja tehtävän emotionaalisen kuormittavuuden kohtaamisessa. Analyysi osoittaa, miten luottamusmiehet tulevat tehtävässään haastaneiksi naisvaltaisiin palvelualoihin liitettyä oletusta mukautuvista ja epävarman työmarkkina-aseman takia hiljaa olevista palvelutyöntekijöistä. Ammatillinen edunvalvonta palvelualojen työpaikoilla yksilöllistyy ja subjektivoituu kollektiivisen luokkaintressin pirstaloituessa. Edunvalvonta nojaa yhä enemmän luottamusmiesten henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten kuulijoiden vakuuttamisen kykyyn ja vuorovaikutustaitoihin. Samalla yhteiskunnallisen liikkeen kannalta keskeinen kielteisten tunteiden toimintaa mobilisoiva luonne menettää merkitystään.

Tiedostolataukset

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2018-09-01

Viittaaminen

Kainulainen, V. (2018). Työntekijöiden ääni ja tunteet matalapalkkaisen yksityisen palvelusektorin luottamusmiestoiminnassa. Sosiologia, 55(3), 263–280. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sosiologia/article/view/124359