Työntekijöiden ääni ja tunteet matalapalkkaisen yksityisen palvelusektorin luottamusmiestoiminnassa
Avainsanat:
affektiiviset käytännöt, luottamusmies, tunnesäännöt, työelämän suhteet, työntekijöiden ääni, yksityinen palvelusektoriAbstrakti
Ammattiliittojen luottamusmiehillä on työntekijöiden edustajina suomalaisilla työpaikoilla tärkeä rooli. Tässä artikkelissa tarkastellaan työntekijöiden äänen ja tunteiden välisiä kytköksiä matalapalkkaisen ja naisvaltaisen yksityisen palvelusektorin luottamusmiestoiminnassa. Aineistona toimii Palvelualojen ammattiliiton (PAM) luottamusmiesten yksilö- ja parihaastattelut (N=27) sekä kaksi ryhmäkeskustelua. Artikkelissa tuodaan esille, miten tunteet ovat luottamusmiestehtävän kannalta keskeisessä asemassa neuvottelusuhteiden muodostamisessa, työntekijöiden kokeman pelon käsittelemisessä ja tehtävän emotionaalisen kuormittavuuden kohtaamisessa. Analyysi osoittaa, miten luottamusmiehet tulevat tehtävässään haastaneiksi naisvaltaisiin palvelualoihin liitettyä oletusta mukautuvista ja epävarman työmarkkina-aseman takia hiljaa olevista palvelutyöntekijöistä. Ammatillinen edunvalvonta palvelualojen työpaikoilla yksilöllistyy ja subjektivoituu kollektiivisen luokkaintressin pirstaloituessa. Edunvalvonta nojaa yhä enemmän luottamusmiesten henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten kuulijoiden vakuuttamisen kykyyn ja vuorovaikutustaitoihin. Samalla yhteiskunnallisen liikkeen kannalta keskeinen kielteisten tunteiden toimintaa mobilisoiva luonne menettää merkitystään.