Saada kaikki ja olla onnellinen: äitiyrittäjyys tuottavuuden ja affektien aikakaudella

Kirjoittajat

  • Hanna-Mari Ikonen

Avainsanat:

äitiys, työelämä, äitiyrittäjyys, tunteet, postfeminismi

Abstrakti

Artikkelissa tutkin uusliberaalin postfeminismin kehyksen läpi työntekijyyden ja äitiyden ristiriitaisuuksia ja ratkaisuyrityksiä. Empiirisenä kohteena on äitiyrittäjyysilmiö. Siinä on kyse yrittäjyydestä, joka on rinnakkaista tai alisteista naisen äitiroolille. Äitiyrittäjyydellä pyritään ”saamaan kaikki”: ratkaisemaan tuottavaan työhön kutsuvan ja intensiivistä äidinhoivaa korostavan ideologian välinen affektiivinen hankaus tavalla, joka toisi mukanaan onnen ja tasapainon tunteen. Artikkelin 21 yrittäjämuotoisesti, esimerkiksi media- ja käsityöaloilla, työskentelevän äidin haastattelukerronnan analyysi osoittaa, että äideillä on paljonkin työhön liittyviä tavoitteita, mutta niiden rinnalla säilyvät äitiyden affektiiviset vaatimukset. Artikkeli tuo esiin kolme päällekkäistä diskurssia, joihin äidit asemoivat itseään: työssäkäyvä äiti on paras äiti lapselleen, lapset ensin sekä äiti ensin, jossa äidin paras ei ole aina parhaaksi lapselle, mutta siitä ei koidu haittaa. Äitiyrittäjyys uusintaa suomalaiseen sukupuolihistoriaan perustuvaa vahvaa naiseutta, uusliberaaliin ja postfeministiseen tuottavuuden eetokseen istuvaa tavoitteellista työelämäsuhdetta sekä intensiivisen äitiyden ideologian kierrättämiä tunteita.

Tiedostolataukset

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2021-09-01

Viittaaminen

Ikonen, H.-M. (2021). Saada kaikki ja olla onnellinen: äitiyrittäjyys tuottavuuden ja affektien aikakaudella. Sosiologia, 58(3), 219–234. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sosiologia/article/view/124613