Kunniallisen mieheyden rakentuminen eläinten metsästämiseen ja lihansyöntiin keskittyvissä mieskeskeisissä sosiaalisissa medioissa
Avainsanat:
liha, metsästys, miehet, sosiaalinen mediaAbstrakti
Tarkastelemme artikkelissamme miehiä, jotka tekevät eläinten metsästämistä ja lihansyöntiä koskevaa sosiaalisen median sisältöä miesenemmistöisille yleisöille. Kysymme, kuinka he rakentavat kunniallista vaikuttajamieheyttä asemoidessaan itsensä suhteessa verkossa käytävään tunteelliseen keskusteluun lihansyönnistä ja metsästyksestä. Teoreettinen kehyksemme koostuu kunniallisuutta ja affektiivisuutta koskevista teoretisoinneista. Empiirinen aineistomme muodostuu vaikuttajamiesten kanssa tehdyistä haastatteluista. Analyysin tuloksena jäsensimme kolme affektiivista asemaa, joiden kautta kunniallista mieheyttä rakennettiin: vaikuttajamiehet korostivat vaikuttajatyönsä autenttisuutta ja lihaan liittyvän asiantuntijuuden esityksiä sekä määrittelivät työnsä ruokaan liittyvien nostalgisten tunteiden luomiseksi. Kunniallinen mieheys irrottautuu symbolisesti sekä liiallisesta väkivallasta eläimiä kohtaan että kaupallisuuden motivoimasta näkyvyyden tavoittelusta ja identiteettipoliittisista vastakohtaisuuksista.

Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Sukupuolentutkimus-Genusforskning

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen Julkinen-lisenssillä.