Designesineiden digitaalista yhteisökuratointia – tapauksena pop-up-VR-museo
DOI:
https://doi.org/10.51808/suomenmuseo.143062Nyckelord:
VR-teknologia, kansalaiskuratointi, yhteisökuratointi, virtuaalimuseoAbstract
Millaisia mahdollisuuksia teknologia tarjoaa museoesinettä koskevan tiedon keräämiseen ja käsittelyyn? Voidaanko digisovelluksen avulla lisätä tiedon moninaisuutta sekä kansalaisten ja yhteisöjen osallisuutta museokokoelmiin? Entä miten VR muuttaa ymmärrystämme museoesineestä? Designmuseon kokoelmaan perustuva Pop-up-VR-museo etsi vastauksia näihin kysymyksiin. Kokeellinen virtuaalimuseo toteutettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston Taiteen ja median laitoksen kanssa osana EU:n Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa tutkimushanketta SPICE – Social cohesion, Participation, and Inclusion through Cultural Engagement 2020–2023.
##submission.downloads##
Publicerad
2023-12-01
Referera så här
Díaz, L., Karjalainen, A.-M., Svinhufvud, L., Thiel, S., & Vishwanath, G. (2023). Designesineiden digitaalista yhteisökuratointia – tapauksena pop-up-VR-museo. Suomen Museo-Finskt Museum, 130, 106–117. https://doi.org/10.51808/suomenmuseo.143062
Nummer
Sektion
Översikter