Turun yliopiston museologian opetuksen vaiheita ja vaikuttavuutta viidellä vuosikymmenellä
DOI:
https://doi.org/10.51808/suomenmuseo.147702Avainsanat:
museologia, yliopistopedagogiikka, opetussuunnitelmat, museoala, museotyö, vaikuttavuus, museotAbstrakti
Artikkeli tarkastelee museologian kehittymistä yliopistoaineena Turun yliopiston museologian oppiaineen vaiheiden kautta. Tarkastelujakso alkaa 1980-luvulta ja päättyy uusimman opetussuunnitelman laatimiseen vuonna 2024. Aineistona ovat museologialle laaditut opetussuunnitelmat, joiden tukena on käytetty haastatteluita. Aineisto avaa näkymiä museologian vaikuttavuuteen sekä akateemisena oppiaineena tieteenalan kehityksen näkökulmasta että museotyön kentille ulottuvana tutkimuksen ja opetuksen vaikuttavuutena. Museologian oppiaineen kehityksessä heijastuvat humanistisen tutkimuksen ja erityisesti kulttuurien tutkimuksen käänteet. Opetus on huomioinut museotyön muutoksia ja uudet tutkimusteemat ovat kietoutuneet osaksi opetusta. Kestävyyteen ja kasviperintöön liittyvät teemat ovat vahvistuneet erityisesti viimeisen vuosikymmenen aikana. Museologialle tyypillinen teorian ja käytännön lomittuminen välittyy opetussuunnitelmissa läpi vuosikymmenten.

Tiedostolataukset
Julkaistu
Viittaaminen
Numero
Osasto
Hyväksytty 2025-01-23
Julkaistu 2025-05-02