Turun yliopiston museologian opetuksen vaiheita ja vaikuttavuutta viidellä vuosikymmenellä

Kirjoittajat

  • Maija Johanna Mäki Turun yliopisto, kansatiede
  • Jaana Saarikoski

DOI:

https://doi.org/10.51808/suomenmuseo.147702

Avainsanat:

museologia, yliopistopedagogiikka, opetussuunnitelmat, museoala, museotyö, vaikuttavuus, museot

Abstrakti

Artikkeli tarkastelee museologian kehittymistä yliopistoaineena Turun yliopiston museologian oppiaineen vaiheiden kautta. Tarkastelujakso alkaa 1980-luvulta ja päättyy uusimman opetussuunnitelman laatimiseen vuonna 2024. Aineistona ovat museologialle laaditut opetussuunnitelmat, joiden tukena on käytetty haastatteluita. Aineisto avaa näkymiä museologian vaikuttavuuteen sekä akateemisena oppiaineena tieteenalan kehityksen näkökulmasta että museotyön kentille ulottuvana tutkimuksen ja opetuksen vaikuttavuutena. Museologian oppiaineen kehityksessä heijastuvat humanistisen tutkimuksen ja erityisesti kulttuurien tutkimuksen käänteet. Opetus on huomioinut museotyön muutoksia ja uudet tutkimusteemat ovat kietoutuneet osaksi opetusta. Kestävyyteen ja kasviperintöön liittyvät teemat ovat vahvistuneet erityisesti viimeisen vuosikymmenen aikana. Museologialle tyypillinen teorian ja käytännön lomittuminen välittyy opetussuunnitelmissa läpi vuosikymmenten.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-05-02

Viittaaminen

Mäki, M. J., & Saarikoski, J. (2025). Turun yliopiston museologian opetuksen vaiheita ja vaikuttavuutta viidellä vuosikymmenellä. Suomen Museo-Finskt Museum, 131, 52–74. https://doi.org/10.51808/suomenmuseo.147702
Saapunut 2024-09-03
Hyväksytty 2025-01-23
Julkaistu 2025-05-02