Tämän hetken atakkilentokoneet
Avainsanat:
Ilmavoimat, atakkilentokone, maataistelukone, vaatimuksetAbstrakti
Kirjoittaja toteaa, että nimitys "maataistelukone" on hankala ja harhaanjohtava. Myöskään hän ei hyväksy käsitettä "lentorynnäkkö" oikeaa asiaa kuvaavaksi. Hän määrittelee uusia käsitteitä "atakkilentokone, lentoatakki, atakkilento", joita hän käyttää artikkelissaan. Toisessa luvussa esitetään olennaisimmat atakkilentokoneelle asetettavat vaatimukset, käsitellen asevaikutusta, haavoittuvuutta ja nopeutta. Artikkelin lopussa on kaksi aukeaa käsittävä taulukko, johon on kerätty tietoja syksyllä 1949 käytössä olleista tai tuotannossa olevista lentokoneista, jotka sopivat atakkilentotehtäviin. Lisäksi luvussa tarkastellaan koneen aseistusta, jakaen se kiinteään sekä irrotettavaan aseistukseen. Haavoittuvuutta käsiteltäessä, tarkastellaan panssarointia ja ketteryyttä. Luvun loppuosassa tarkastellaan suoritusarvoina nopeutta, lakikorkeutta ja toimintamatkaa.Yhteenvedossa todetaan, että atakkilentoon soveltuvien koneiden kirjo on kasvussa, joka osoittaa kiinnostuksen lisääntyneen. Lentokalustosta on kirjoittajan mukaan tulossa entistä monikäyttöisimpiä. Lopuksi kirjoittaja muun muassa korostaa, että "Pienen maan armeijan on pyrittävä ennakolta tutkimaan kaikkia mahdollisuuksia liikkuvuutensa säilyttämiseksi epäedullisimmankin ilmatilanteen vallitessa."
Tiedostolataukset
Julkaistu
1950-01-01
Viittaaminen
Seeve, O. (1950). Tämän hetken atakkilentokoneet. Tiede ja ase, 8(8), 171–187. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/47307
Numero
Osasto
Artikkelit