Puolustusvoimien jatkokoulutuksen johtamiskäsitykset

Kirjoittajat

  • Tapani Rahko Puolustusvoimat
  • Kimmo Alajoutsjärvi Puolustusvoimat

Avainsanat:

Puolustusvoimat, jatkokoulutus, johtamiskäsitykset

Abstrakti

Artikkelin johdannossa tarkastellaan aluksi teemaa "Mitä on johtaminen?" Tämän jälkeen selvitetään tutkimuksen tavoitteita ja rajauksia. "Tässä artikkelissa analysoidaan puolustusvoimien jatkokoulutuksen kattavuutta käyttäen apuna erilaisia (liikkeen)johtamista käsitteleviä viitekehyksiä. Kurssien kohdalla on pääasiallisina lähteinä käytetty viimeisimpien kurssien opetussuunnitelmia. Sen sijaan suunnitteluvaiheessa oleviin, uusiin opetusohjelmiin ei tässä yhteydessä oteta kantaa."
Sisällön osalta kirjoittajat toteavat, että "Tässä tutkimuksessa analysoidaan siis puolustusvoimien jatkokoulutusta johtamisen näkökulmasta. Luvuissa 2 - 4 muodostetaan kolme erilaista teoreettista viitekehystä, joiden avulla voidaan arvioida koulutuksen kattavuutta. Ensimmäinen viitekehys keskittyy johtajan pääosaamisalueisiin. ... Toinen tarkastelukehikko keskittyy johtamisen ilmenemismuotoihin, joiksi tässä tutkimuksessa on nimetty tiede, oppi, käytäntö ja virallinen käytäntö. Kolmas kehikko jakautuu johtamisteorioiden tutkimussuuntauksiin sekä niiden sisältöalueisiin. Viidennessä luvussa jatkokoulutuksen koko sisältö sijoitetaan erikseen kuhunkin viitekehikkoon. Analyysin tuloksena tehdään johtopäätöksiä koulutuksen kattavuudesta ja tuodaan esiin joitakin koulutuksen kehittämisessä huomioitavia seikkoja."

Tiedostolataukset

Julkaistu

1994-01-01

Viittaaminen

Rahko, T., & Alajoutsjärvi, K. (1994). Puolustusvoimien jatkokoulutuksen johtamiskäsitykset. Tiede ja ase, 52(52), 17–35. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/47761

Numero

Osasto

Artikkelit