Esiintyjäpersoona

Populaarin jälkiä 2000-luvun teatterinäyttämöllä

Kirjoittajat

  • Marja Silde

Abstrakti

Esiintyjäpersoonan on sanottu korvanneen draaman jälkeisessä teatterissa ja postmodernissa esityksessä näyttelijän omaksuman draamallisen henkilöhahmon. Monet populaarit esitysmuodot ja niiden epäyhtenäinen dramaturgia eivät ole perustuneet yhtenäisen henkilöhahmon esittämiselle. Artikkelissa avataan esiintyjäpersoonan käsitettä ja käytäntöä ja tuodaan esiin, miten käsite on yhteydessä teatterin modernismin problematisoimaan henkilöhahmon kriisiytymiseen sekä draama- ja populaariteatterin monisatavuotiseen yhteen kietoutumiseen. Persoonaa lähestytään esityksenä ja osana eurooppalaista ruumiillisen kulttuurin, erityisesti populaarikulttuurin traditiota, jonka esityksiä tai esitysten fragmentteja on tallentunut Diana Taylorin teoretisoimaan repertuaariin ja arkistoon. Tekstissä analysoidaan Oblivia-esitysryhmän esiintyjyyttä esiintyjäpersoonan käsitteen avulla ja jäljitetään nykyesiintyjän ja esitettävän suhteesta jo modernismin kierrättämiä populaareja vaikutteita, erityisesti kommentointia. Lopuksi tuodaan esiin minkälaisia, osittain modernismin pyrkimyksistä eroavia muotoja, merkityksiä ja tehtäviä populaarista ammentava eleellinen kommentointi saa 2000-luvun näyttämön esiintyjyydessä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2020-01-01

Viittaaminen

Silde, M. (2020). Esiintyjäpersoona: Populaarin jälkiä 2000-luvun teatterinäyttämöllä. Näyttämö ja tutkimus, 8, 230–260. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/teats/article/view/122813

Numero

Osasto

Jälkien kierrättäminen ja ruumiillinen repertuaari