Esitystaiteen menetelmät ja utooppinen pedagogiikka

Kirjoittajat

  • Pilvi Porkola

Avainsanat:

esitystaiteen menetelmät, utooppinen pedagogiikka, poliittinen mielikuvitus, taidepedagogiikan poliittisuus

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastelen taiteen opettamisen poliittisuutta utooppisen pedagogiikan käsitteen kautta. Avaan utopian käsitettä yhteiskuntatieteissä ja tuon esiin, miten utopiaa on tarkasteltu teoreettisesti taiteen tutkimuksen piirissä. Tutkimuskysymykseni on, miten utooppista pedagogiikkaa voisi kehittää taidelähtöisesti ja mitä se tarkoittaa eri konteksteissa? Viittaan aiempaan tutkimusprojektiin ”Poliittinen mielikuvitus ja vaihtoehtoiset tulevaisuudet” (2020–2024) Turun yliopistossa ja siinä toteutettuun pedagogiseen kurssikokonaisuuteen. Jäsennän kurssin mukanaan tuomia huomioita kokeilevuuden, leikin, materiaalisuuden ja yhdessä kuvittelun avulla. Pyrin vahvistamaan yhteiskuntatieteissä käydyn utopiakeskustelun ja taiteesta lähtöisin olevan utopiakeskustelun yhteneväisyyksiä pedagogisesta näkökulmasta. Päädyn ajatukseen utooppisesta pedagogiikasta käsitteellisenä työkaluna taiteen opettamisen yhteiskunnallisen sidoksen vahvistamisessa.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-06-01

Viittaaminen

Porkola, P. (2025). Esitystaiteen menetelmät ja utooppinen pedagogiikka. Näyttämö ja tutkimus, 11(1), 55–72. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/teats/article/view/162424

Numero

Osasto

Artikkelit