Käytäntölähtöinen tutkimus, opinnäytetyö ja asiantuntijuuteen kasvu
Avainsanat:
suunnittelututkimus, asiantuntijuuteen kasvu, käytäntölähtöinen tutkimus, opinnäytetyöAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan ammattikorkeakoulutusta erityisesti opinnäytetyön näkökulmasta. Opintojen tavoite on muodostaa kokonaisuus, joka antaa edellytykset ammatilliseen asiantuntijuuteen kasvamiseen. Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt kytkevät opitun teoreettisen ja käytännöllisen tiedon työelämässä ilmenevien ongelmien ratkaisuun. Metodiselta luonteeltaan opinnäytetyöt ovat tyypillisesti käytäntölähtöisiä, jolloin ongelmaksi tulee käytäntölähtöisen tutkimuksen heterogeenisuus. Kehittämisen tavoitteen ollessa parantaminen, peruskysymys liittyy siihen, miten asioiden tulisi olla. Tällöin tarvitaan tietoa niistä keinoista, joilla asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Kuitenkin lisäksi tarvitaan tietoa sekä siitä, miten asiat tällä hetkellä ovat, että siitä, miten asioiden toivottaisiin olevan.
Copyright (c) 2023 Tiedepolitiikka
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.