Opettajaksi Suomessa

– opiskelijatuutoreiden ja tukiperheiden kokemuksia afrikkalaisopiskelijoiden tilauskoulutuksesta

Kirjoittajat

Avainsanat:

kansainvälinen opettajankoulutus, opiskelijoiden emotianaalinen ja sosiaalinen tuki, tukiperhe, tuutoriopiskelija, tilauskoulutus

Abstrakti

Kansainväliset korkeakouluopiskelijat tarvitsevat kohdennettua tukea arkeensa. Päivi Granö ja Brita Somerkoski tiivistävät kokemukset tuen tarpeista ja tukitoimista kansainvälisessä opettajankoulutuksessa. Opiskelu vieraassa kulttuurissa tuo esille kommunikaatio-ongelmia mutta antaa myös kaikille osapuolille mahdollisuuden kulttuurisen osaamisen kasvuun. Opiskelijatuutorien ja tukiperheiden tarjoama käytännöllinen ja emotionaalinen tuki osoittautui tärkeäksi ja jopa ratkaisevaksi opiskelijoiden hyvinvoinnille ja opintojen sujumiselle. Lopuksi kirjoittajat kokoavat korkeakoulujen yksiköille ehdotuksia kansainvälisten opiskelijoiden kokonaisvaltaisista tukitoimista.