https://journal.fi/tiedepolitiikka/issue/feedTiedepolitiikka2021-02-23T13:06:28+02:00Tuija Rimmitiedepolitiikka@tiedeliitto.netOpen Journal Systems<p><strong>Tiedepolitiikka</strong>-lehti on foorumi tiede- ja korkeakoulupoliittiselle keskustelulle. Lehti tuo esiin tieteeseen, korkeakoulutukseen, tutkimukseen ja teknologiaan sekä yhteiskunnallisiin ulottuvuuksiin liittyviä ajankohtaisia kansallisia ja kansainvälisiä kysymyksiä. <br><strong>Tiedepolitiikka</strong>-lehti pyrkii edistämään tieteidenvälistä ymmärrystä ja luomaan edellytyksiä aiempaa syvemmälle yhteistyölle sekä eri tieteenalojen että tieteellisen tiedon tuottajien ja käyttäjien välillä.<br><strong>Tiedepolitiikka</strong>-lehti on vertaisarvioitu monialainen aikakauslehti, joka ei ole tieteenalasidonnainen.<br><strong>Tiedepolitiikka</strong>-lehti tarjoaa referoidun julkaisufoorumin myös tukijanuransa alkutaipaleella oleville kirjoittajille.<br><br></p>https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/102762Tieteen tuottamisen ja hyödyntämisen tilat: paikat, olosuhteet ja kulttuuri2021-02-18T13:42:12+02:00Kari Kuopplakari.kuoppala@tuni.fi2021-02-15T00:00:00+02:00Copyright (c) https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/102764Tiedepopulismi ja valistus2021-02-18T13:54:20+02:00Jukka HimankaJuha.Himanka@ulapland.fi2021-02-15T00:00:00+02:00Copyright (c) https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/102371Henkilökohtaisten terveystietojen hyödyntämisen oikeutukset 2021-02-18T15:27:12+02:00Karoliina Snellkaroliinasnell@gmail.com<p>Suomi pyrkii terveysdatan hyödyntämisen kärkimaaksi. Maamme valttina nähdään laajat ja kattavat terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät rekisteriaineistot. Suomessa onkin tehty merkittäviä panostuksia uusiin infrastruktuureihin ja lainsäädäntöä on päivitetty, jotta terveystietoja voitaisiin hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti ja monipuolisesti. Kaikki tämä on tapahtunut ilman kunnollista julkista keskustelua. Tässä artikkelissa esittelen syitä hiljaisuudelle sekä argumentoin, miksi keskustelua pitäisi käydä. Keskustelua vaimentavat muun muassa vetoaminen yhteiseen hyvään sekä jaettuun kansalliseen tahtotilaan. Nämä argumentit eivät jätä tilaa kritiikille, vaikka kysymykset esimerkiksi suostumuksesta ja eettisestä arvioinnista ovat ajankohtaisia.</p>2021-02-18T14:13:35+02:00Copyright (c) 2021 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/102156Ruukkukasveja viherhuoneissa? 2021-02-18T15:27:13+02:00Iina Soiriiina.soiri@formin.fi<p><strong>Afrikan mantereen tiedeyhteisössä ja kansallisessa keskustelussa eniten keskustelua ovat viime vuosina nostattaneet vaatimukset tutkimuksen ja opetuksen dekolonisaatiosta Etelä-Afrikan vuonna 2015 leimahtaneiden opiskelijaprotestien myötä. Tieteen dekolonisaation tavoitteena on tutkimusagendan relevanssin kiinnittyminen Afrikan maiden omaan kehitykseen, sekä kolonialismin perintöjä kantavan tiedekäsityksen uusintaminen ja demokratisointi.</strong></p>2021-02-18T14:16:38+02:00Copyright (c) 2021 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/98034Kansainvälisestä LINKS-hankkeesta oppia LUMA-opettajien jatkuvaan ammatilliseen oppimiseen 2021-02-23T13:06:28+02:00Risto Tapio Leinonenristo.leinonen@uef.fiMikko H. P. Kesonenmikko.kesonen@uef.fiPekka E. Hirvonenpekka.hirvonen@kitee.fiMervi A. Asikainenmervi.asikainen@uef.fiMaija Akselamaija.aksela@helsinki.fi<p><em>Luonnontieteiden ja matematiikan opettajien (LUMA-opettajien) jatkuva ammatillinen oppiminen voi tarjota ratkaisun tulevaisuuden osaajapulaan luonnontieteiden ja teknologioiden aloilla. Kansainvälisessä LINKS-hankkeessa tarkasteltiin luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opettajien jatkuvan ammatillisen oppimisen toteutusmalleja viidessä Euroopan maassa. Risto Leinonen kollegoineen kuvaa artikkelissaan hankkeen kautta esiin nousseita strategioita, joilla voidaan tukea opettajien jatkuvaa ammatillista oppimista.</em></p>2021-02-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/101609‘At Once So Uniform and So Diverse’2021-02-18T15:27:15+02:00Arto Aniluotoarto.aniluoto@alumni.Helsinki.fi2021-02-18T14:21:27+02:00Copyright (c) 2021 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/102766Negotiating the ‘migrant elite’: Boundary making and social identities among skilled migrants in Finland2021-02-18T14:46:30+02:00Kaisu Koskelakaisukoskela@hotmail.com2021-02-15T00:00:00+02:00Copyright (c) https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/102767Edistyksen Päivät 20202021-02-18T15:27:15+02:00Kari Kuoppalakari.kuoppala@tuni.fi2021-02-15T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/100667Korkeakoulututkimukselliset (harha)polut uhkana ja mahdollisuutena2021-02-18T15:27:15+02:00Taina Saarinentaina.m.saarinen@jyu.fi<p>Tutkimus esitetään usein lineaarisena prosessina, kun totuus on toinen. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan korkeakoulutusta esimerkkinä monitasoisesta ja monipaikkaisesta politiikasta, jonka taakse pääsee usein vain harhapolkujen ja uusintayritysten avulla. Kirjoitus perustuu Jyväskylän yliopistossa 9.12. 2020 pidettyyn professorin juhlaluentoon.</p>2021-02-18T15:18:00+02:00Copyright (c) 2021 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/102769Biologi vaietkoon tuloerokeskustelusta2021-02-18T15:22:59+02:00Osmo Tammisaloosmo.tammisalo@welho.com2021-02-15T00:00:00+02:00Copyright (c) https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/99960Uusia avauksia kulttuurien välisten suhteiden määrittelyyn2021-02-18T15:27:16+02:00Jouni Huhtanenjouni.huhtanen@gmail.com2021-02-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2021 Tiedepolitiikka