https://journal.fi/tiedepolitiikka/issue/feedTiedepolitiikka2025-03-30T11:36:00+03:00Mervi Friman, Mira Huusko ja Reetta MuhonenTiedepolitiikka@tiedeliitto.netOpen Journal Systems<p><strong>Tiedepolitiikka</strong>-lehti on foorumi tiede- ja korkeakoulupoliittiselle keskustelulle. Lehti tuo esiin tieteeseen, korkeakoulutukseen, tutkimukseen ja teknologiaan sekä yhteiskunnallisiin ulottuvuuksiin liittyviä ajankohtaisia kansallisia ja kansainvälisiä kysymyksiä. <br /><strong>Tiedepolitiikka</strong>-lehti pyrkii edistämään tieteidenvälistä ymmärrystä ja luomaan edellytyksiä aiempaa syvemmälle yhteistyölle sekä eri tieteenalojen että tieteellisen tiedon tuottajien ja käyttäjien välillä.<br /><strong>Tiedepolitiikka</strong>-lehti on vertaisarvioitu monialainen aikakauslehti, joka ei ole tieteenalasidonnainen.<br /><strong>Tiedepolitiikka</strong>-lehti tarjoaa referoidun julkaisufoorumin myös tukijanuransa alkutaipaleella oleville kirjoittajille.</p> <p><br />Vuodesta 2024 alkaen lehti on ilmestynyt ainoastaan sähköisenä ja välittömästi avoimena. </p>https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/155516Kuinka yliopistot voisivat edistää kansallisten vähemmistökieltemme asemaa?2025-01-02T18:28:35+02:00Rita Gustava Pulli<p>Englannin asema akateemisena kielenä ei ole ainoa yliopistojen uhkakuva. Kansalliset vähemmistökielemme saame ja karjala tarvitsisivat tukea kielenelvytykseen. Yliopistot voisivat toteuttaa kansalliskielistrategiamme mukaista velvollisuutta ja ottaa saamen ja karjalan kielen mukaan opetuskielivalikoimaansa yliopistolain edellyttämien suomen ja ruotsin rinnalle.</p>2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/148666Yliopistojen rahoitusmalleista kaivattaisiin laajempaa keskustelua 2024-10-15T13:22:05+03:00Jani Raerinne<p>Tulosperusteiset yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rahoitusmallit ovat keskeinen väline uudelle julkisjohtamiselle ja siihen liittyvälle tiedepolitiikalle. Toisin kuin monissa muissa maissa, joissa korkeakoulusektorin tulosperusteiset rahoitusmallit keskittyvät tyypillisesti joko sektorin tutkimus- tai koulutustoimintaan, opetus- ja kulttuuriministeriön laatimien yliopistojen rahoitusmallien tarkoitus on ollut tehostaa sektorin toimintaa kokonaisuutena. Ministeriön rahoitusmalleista olisi hyvä kuitenkin käydä laajempaa keskustelua päätöksenteon tueksi. Eri toimijoiden parissa vaikuttaa vallitsevan konsensus siitä, että rahoitusmalleja pitäisi tarkastella laajemmin. Tässä artikkelissa esitetään yleisiä ja yksityiskohtaisia huomioita siitä, miten yliopistojen rahoitusmalleja voitaisiin tulevaisuudessa kehittää.</p>2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/154711Opetukseen kytketty TKI-toiminta: Pilviä horisontissa, ratkaisuehdotuksia näkyvissä2024-12-12T10:29:31+02:00Katja VähäsantanenTaina CivilLaura-Maija HeroMika Tammilehto<p>Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI) on ollut ammattikorkeakoulujen lakisääteinen tehtävä yli kaksikymmentä vuotta. Viime vuosina ammattikorkeakouluissa on korostettu entistä enemmän TKI-toiminnan kytkeytymisen tärkeyttä opetukseen ja oppimiseen (O). TKIO nähdään mahdollistavan opiskelijoille ajankohtaisten työelämätaitojen oppimisen ja käytännönläheisen osaamisen kehittämisen, edistävän aluekehitystä ja tukevan henkilöstön kehittymistä. TKI-työn ja opetuksen yhdistäminen toisiinsa voikin olla hedelmällinen oppimisen ja innovoinnin areena niin opiskelijalle, korkeakoulutoimijoille kuin yrityksille. Integrointi ei ole aina onnistumisten ilotulitusta eikä tapahdu kuin strömsössä. Tässä artikkelissa lähestymme opetuksen kytkemistä TKI-toimintaan ammattikorkeakoulun henkilöstön kuvaamana. Estävät ja edistävät tekijät TKI-toiminnan integroinnissa opetukseen liittyvät rakenteellisiin tekijöihin, henkilöstön työkuviin ja ajattelutapoihin, TKI-hankkeiden suunnitteluprosesseihin sekä opetuksen käytäntöihin ja opiskelijoihin. Tutkimuksemme tarjoaa näkökulmia syvällisemmän, laadukkaamman ja kaikkia osapuolia hyödyttävän integraation edistämiseksi. Edistämisessä on erityisen tärkeää rakenteellisten tekijöiden huomioiminen.</p>2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/157081Ajan ja avaruuden symmetria2025-02-17T09:32:26+02:00Jouni Huhtanen2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/157195Kohti nykyistä monipuolisempaa oppimisen ja osaamisen arviointia yliopistoissa2025-02-21T09:18:36+02:00Mira Huusko2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/156820Kriisien eliitit ja demokratia2025-02-07T14:15:58+02:00Taina Saarinen2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/157163Syytös opiskelijan silmin 2025-02-19T21:06:55+02:00Akseli Tiitta2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/153311Sosiaalisen pääoman arvo2024-12-08T23:38:09+02:00Minna Tuominen2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/154822Mitä korkeakoulututkimus on?2024-12-13T14:33:55+02:00Terhi Nokkala2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikkahttps://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/159875Puoli vuosisataa tiedepolitiikkaa2025-03-15T11:50:12+02:00Reetta MuhonenMervi FrimanMira Huusko2025-03-30T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikka