
Tutkijan tekijyysoikeudet eivät koskaan ole olleet kovin lujissa kantimissa 
(Heikki Collan)  

Tekijän- ja tekijyysoikeudet [1], oikeudet määrätä omista tuloksista, ja oikeus 
saada arvostusta - joskus ehkä mainetta ja rahaakin - ovat keskeisiä tieteisiin ja 
taiteisiin liittyviä perusoikeuksia. Tällaisia oikeuksia pidetään usein niin itsestään 
selvinä, ettei niistä edes kannata keskustella. Vaikka väärinkäytökset ja vilppi ovat 
ainakin Suomessa harvinaisia [2], urheiludopingin tapaan ne eivät kuitenkaan ole 
mahdottomia: Mikä on mahdollista, myös tapahtuu - ennemmin tai myöhemmin. 
Tekijyysoikeusnäkökohdista useimmat ovat eettisiä ja moraalisia; ja maan lakia ei 
juurikaan käytetä ratkaisemaan tutkijanoikeuksista syntyneitä kiistoja. Mutta jos 
kodifioitua lakia ei ole, miten me voimme tietää, mikä on "oikein" - tai edes "maan 
tapa"? Ainoa keino lienee keskustella näistä asioista. 

Otsikolla "Handling (mis?)appropriated data" lupasi tiedelehti Nature äskettäin [3] 
omaksua käytännön, joka varmistaisi julkaisemattomaan dataan liittyvän krediitin 
menemisen oikeaan osoitteeseen. Asia on polttavan ajankohtainen sen vuoksi, että 
esimerkiksi geenitutkijat tallentavat usein "ei-lopullisia" tuloksiaan tietokantoihin, joihin 
on pääsy myös muilla kuin heillä itsellään. Tällainen avoimuus nopeuttaa tutkimusta ja 
sovellusten kehittymistä. 

Avoimuuden vastapainoksi joku toinen saattaa käyttää tuloksia hyväkseen piittaamatta 
alkuperäisoikeuksista. Naturea on jo vaadittu kieltäytymään käsikirjoituksista, joissa 
alkuperäislähde ei saa riittävää krediittiä, tai joihin liittyvän julkaisemattoman tiedon 
käyttöön ei ole saatu lupaa alkuperäistutkijalta. Lehden mukaan tällainenkaan tietojen 
käyttö ei kuitenkaan välttämättä olisi vilppiä, sillä "lupahan voidaan joskus evätä 
kyseenalaisin perustein." Naturen toimitus uskoo sitäpaitsi pystyvänsä ohjaamaan ansiot 
sinne minne ansiot kuuluvatkin, eikä omasta puolestaan takaa veto-oikeutta 
alkuperäistiedon tuottajalle.  

Tieteellisiin tekijyysoikeuksiin liittyvät kiistat eivät ole uusi asia, kiistojahan on aina 
ollut. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan kolmea varsin hyvin dokumentoitua 
tapaushistoriaa, joissa tutkijan tai tutkimusryhmän oikeuksia ei kunnioitettu. Esimerkit 
ovat englanninkielisestä tiedemaailmasta, ja näistä tapauksista kahdessa Nature-lehti 
näytteli varsin keskeistä roolia. Tarkastelu avaa perspektiiviä siihen, millaiselle 
taistelukentälle tutkijan tulee varautua astumaan, jos hän haluaa pitää kiinni 
oikeuksistaan ja/tai riittävästä krediitistä. Lukija arvioikoon itse, saattaisiko 
samantapaisia kommelluksia sattua Suomessakin.  
  

Ensimmäinen esimerkki: Newton vastaan Flamsteed  
  

Aloitamme Isaac Newtonista [4]. Principiaansa kirjoittaessaan hän oli saanut apua 
kuninkaallisen astronomin John Flamsteedin havaintosarjoista, joita oli verrannut omiin 



laskelmiinsa. Kuuteoriaansa varten hän myöhemmin 1690-luvulla taas tarvitsi 
Flamsteedin tuloksia, mutta tämä oli vastahakoinen niitä luovuttamaan. Newton 
kiukustui, käytti vaikutusvaltaansa ja sai aikaan sen, että Flamsteedin koko 
havaintoaineisto - elämäntyön tulokset - takavarikoitiin. Flamsteedin "perivihollinen" 
Edmond Halley toimitti sitten havaintomateriaalin julkaisukuntoon. Lopulta kuitenkin 
Flamsteed voitti tämän jutun - ainakin osaksi. Oikeuden päätöksellä jo painettu 
tähtiluettelo palautettiin, ennen kuin se ehti yleiseen jakeluun. Flamsteed poltti painetut 
sivut, ja oli näin yksi harvoista, jotka voittivat kiistansa Newtonin kanssa. Isaac Newton, 
Englannin ja koko Euroopan tieteen mestari, ei jättänyt tätä rankaisematta, vaan poisti 
systemaattisesti Principiansa myöhemmistä painoksista viittaukset Flamsteedin apuun. 

Tieteen suurmies Newton ei näemmä 1690-luvulla huolinut kunnioittaa tähtitieteilijän 
oikeutta omiin tuloksiinsa. Poistamalla myöhemmin viitteet Flamsteedin työhön hän 
myös väärensi historiaa. Kuten vaikutusvaltaiset henkilöt usein, Newton näyttää 
päässeen jupakasta kuin koira veräjästä. Likaisen työn kun tekivät muut henkilöt omissa 
nimissään.  
   
   
  

Toinen esimerkki: Rosalind Franklin ja nobelistit Crick, Watson ja Wilkins  
  

Toinen esimerkkitapaus liittyy jo geenitutkimuksen historiaan. Otsikon "Molecular 
structure of nucleic acids" alla Nature julkaisi 25.4.1953 [5] kolme tiedonantoa, "A 
structure for deoxyribose nucleic acid" (tekijöinä J. D. Watson ja F. H. C. Crick), 
"Molecular structure of deoxypentose nucleic acids" (tekijöinä M. H. F. Wilkins, A. R. 
Stokes ja H. R. Wilson) sekä "Molecular configuration in sodium thymonucleate" 
(tekijöinä Rosalind E. Franklin ja R.G. Gosling). Artikkelit painettiin "back-to-back" ja 
päivättiin samalle päivälle, huhtikuun toiselle. Oli ilmeistä, että työt liittyivät niin 
läheisesti toisiinsa, että eri tutkijoiden ansiot olisivat arvioitavissa vain lukemalla kaikki 
kolme artikkelia samalla kertaa. Watson ja Crick halusivat ensimmäisessä artikkelissa 
osoittaa, että Paulingin ja Coreyn muutamaa viikkoa aiemmin [6] ehdottama "kolmen-
toisiinsa-kietoutuneen-säikeen" rakennemalli DNA:lle oli epätyydyttävä. Watsonin ja 
Crickin omaa mallia DNA:n kaksoiskierteestä ei kuitenkaan ollut nyhjäisty aivan 
tyhjästä:  

"Aiemmin julkaistut tulokset eivät täysin riitä varmistamaan, että esittämämme 
deoksiriboosinukleiinihapon rakenne on varmasti oikea. ...sitä täytyy pitää lopullisesti 
varmistamattomana, kunnes tarkemmat tulokset sen vahvistavat. Jäljempänä seuraavat 
tiedonannot sisältävätkin ... juuri tällaisia tuloksia. Emme itse olleet tietoisia noista 
tuloksista silloin, kun sommittelimme oman DNA:n rakennemallimme." 

Toteamukset eivät vastanne täyttä totuutta. Watson ja Crick nimittäin liittivät omaan 
rakennemalliinsa hämmästyttävän pienipiirteisiä geometrisia yksityiskohtia ("Kuva on 



puhtaasti kaaviollinen ..."). Watsonin ja Crickin esittämä "puhtaasti kaaviollinen" kuva 
oli piirretty niiden mittojen mukaisesti, jotka oli saatu huolellisesti mitatuista ja tarkoista 
röntgen-diffraktiokuvista. Nämä eivät suinkaan olleet Watsonin ja Crickin ottamia. 
Wilkins, Stokes ja Wilson (seuraava tiedonanto) kuvailivat kuvia seuraavasti:  
  

"Kuvaa 1. vastaavat valokuvat on otettu myös natriumnukleaatista, joka on peräisin 
vasikan ja sian thymuksesta, vehnän iduista, sillin maidista, ihmiskudoksesta ja 
T2bakteerifaagista. Kaikkein paras yhtäpitävyys kuvan 2. kanssa on niillä kuvilla, jotka 
kolleegamme R.E. Franklin ja R.G. Gosling ovat ottaneet vasikan thymuksen 
deoksipentoosinukleaatista . [...]  

Korostettakoon, että esitetty tulkinta ei ole täysin varma, mutta kokeelliset 
mittaustulokset toisaalta ja Watsonin ja Crickin esittämä malli toisaalta (kts. edeltävä 
tiedonanto) näyttäisivät vastaavan toisiaan melko hyvin."  

Kolmannesta artikkelista lukija nopeasti oivaltaa, että tärkeimmät toisaalta Crickin ja 
Watsonin, ja toisaalta Wilkinsin, Stokesin ja Wilsonin, esittämät kokeelliset 
alkuperäistiedot ovatkin Franklinin ja Goslingin työtä:  

"Vaikka röntgenmittauksen tulos ei vielä toistaiseksi varmasti todista, että kysymyksessä 
on ruuvikierrerakenne, jäljempänä esitettävät argumentit tekevät tällaisen 
kierrerakenteen mitä todennäköisimmäksi. [...] 

Kysymyksessä on (siis) luultavasti ruuvikierrerakenne. [...] 

Näyttäisi siltä, että esittämämme yleispiirteet eivät ole ristiriidassa sen mallin kanssa, 
jota Watson ja Crick ovat ehdottaneet edeltäneessä tiedonannossa." 

Epäselväksi tuskin jää se, että Crickin ja Watsonin "olettamat" ja Wilkinsin, Stokesin ja 
Wilsonin kommentoimat geometriset yksityiskohdat olivat peräisin Franklinin ja 
Goslingin ottamista röntgendiffraktiokuvista. Juuri siksi Franklinin ja Goslingin artikkeli 
sisälsi paljolti samat tiedot kuin Watsonin ja Crickin, ja Wilkinsin, Stokesin ja Wilsonin 
artikkelit yhdessä, mukaan luettuna sen huomion, että Paulingin ja Coreyn esittämä malli 
[6] ei liene ollut oikein! 

Tekijyysoikeuden kannalta huomionarvoista on se, että Franklin ja Gosling eivät itse 
olleet antaneet julkaisemattomia tuloksiaan Watsonin ja Crickin käyttöön. Rosalind 
Franklinin julkaisemattomat röntgendiffraktiomittaukset ja johtopäätökset lienee ensiksi 
esitetty [7] professori John Randallin (eli Franklinin laboratorion esimiehen) johtaman 
laitoksen viikkoseminaarissa. Tämän jälkeen tiedot olivatkin sitten Franklinin ja 
Goslingin kilpailijoiden, ts. Watsonin ja Crickin, käytössä Cambridgen yliopistossa. 
NOBEL-säätiön www-sivuilla, useita vuosia vuoden 1962 palkintojen jaon jälkeen, 
julkaistusta James D. Watsonin suppeasta elämäkerrasta [8a], löytyy tieto siitä, miten 
tämä tietolinkki alunperin syntyi:  



"Kevään 1951 aikana hän [ts. J. D. W.] matkusti Napolin eläintieteelliselle asemalle. 
Siellä hän, toukokuun lopulla, tapasi Maurice Wilkinsin ja näki ensimmäistä kertaa 
kiteisen DNA:n röntgendiffraktiokuvion. Tämä antoi hänelle kipinän suunnata 
tutkimustyönsä nukleiinihappojen ja proteiinien rakennekemiaan." 

Näin Maurice Wilkins jo vuodesta 1951 alkaen raportoi Watsonille ennestään 
julkaisemattomista Franklinin ja Goslingin röntgendiffraktiotuloksista. Kriittisesti 
arvioiden tämä näyttäisi olleen hänen tärkein kontribuutionsa DNA:n 
kaksoiskierrerakenteen selvittämisessä. Kontribuution tärkeys tunnustettiin vuonna 
1962, kun Wilkins, yhdessä Watsonin ja Crickin kanssa, palkittiin fysiologian ja 
lääketieteen Nobelin palkinnolla. Nobelin säätiö ja Karolinska Institutetin 
professorikunta eivät - jälkikäteen arvioituina - ansaitse korkeinta arvosanaa siitä, että 
Nobelin palkintoa jakaessaan he vähättelivät Franklinin ja Goslingin työn merkitystä 
prosessissa, joka selvitti DNA:n kaksoiskierrerakenteen. Juhlahumussa uuteen tietoon 
johtaneen salapoliisityön keskeinen elementti unohdettiin.  

Vuonna 1962 oli jo tiedossa, että nobelistit Crick, Watson ja Wilkins olivat kymmenisen 
vuotta aikaisemmin käyttäneet hyväkseen Franklinin ja Goslingin julkaisemattomia 
tuloksia. Kun alussa mainitut kolme artikkelia julkaistiin Naturessa 25.4.1953 ja kun ne 
kaikki päivättiin samalle päivälle, on selvää, että tilanteen mutkikkuus on ollut ainakin 
"sisäpiirin" tiedossa alusta alkaen. Ilmeisesti huhtikuussa 1953 Naturen toimitus joutui 
ehkä kiperäänkin neuvonpitoon kolmen eri yksikön - (1) Watsonin ja Crickin yksikkö eli 
Medical Research Council Unit for the Study of the Molecular Structure of Biological 
Systems, Cavendish Laboratory, Cambridge; (2) Wilkinsin yksikkö Medical Research 
Council Biophysics Research Unit, King's College, Lontoo; ja (3) Franklinin ja 
Goslingin yksikkö Wheatstone Physics Laboratory, King's College, Lontoo - esimiesten 
kanssa. Ensimmäisen laboratorion johtaja oli Sir Lawrence Bragg [8b], ja toinen ja 
kolmas olivat itse asiassa yksi ja sama laboratorio, jonka esimiehenä toimi professori 
John T. Randall. 

Sen perusteella, mitä Naturen myöhempi päätoimittaja John Maddox sittemmin asiasta 
on kirjoittanut [10, 13] voidaan päätellä, että ensimmäisenä lehteen saapui Watsonin ja 
Crickin kritiikki Paulingin ja Coreyn vähää aikaisemmin ehdottamasta [6] DNA:n 
rakennemallista. Se tiedetään myös, että nämä kolme artikkelia eivät käyneet läpi 
tavanomaista referointiprosessia. Tieteenhistorian kannalta olisi vielä tänäänkin tärkeätä, 
että Nature antaisi julkisuuteen kaiken asiaan liittyvän kirjallisen materiaalin[10].  

Rosalind Franklinin tutkijankrediittiin vaikutti sittemmin hiukan kiusallisella tavalla se, 
että Watsonin ja Crickin tiedonannon jälkeen Wilkinsin, Stokesin ja Wilsonin artikkeli 
oli sijoitettu toiseksi, ja Franklinin ja Goslingin julkaisu vasta kolmanneksi. Tämän 
seurauksena saattoivat Watson ja Crick hiukan myöhemmin viitata kaikkiin Wilkinsin, 
Stokesin, ja Wilsonin, sekä Franklinin ja Goslingin, esittämiin tuloksiin kollektiivisesti 
"it has been shown by Wilkins and his co-workers" [9]. 



Rosalind Franklin menehtyi vuonna 1958 syöpäsairauteen. Viimeistään tämä ratkaisi 
sen, ettei hänestä tullut nobelistia 1962. Silti yhä vieläkin olisi kiintoisaa saada tarkka ja 
täsmällinen selko siitä, miten Naturen toimitus vuonna 1953 oli menetellyt kulissien 
takana, sillä epäilemättä tuolloin Nature pyrki ja onnistuikin - jossain määrin - 
turvaamaan Franklinin ja Goslingin krediitin. Tämän 47 vuoden takaisen menestyksensä 
lisäksi lehdellä lienee hatussaan muitakin sulkia, ts. tapauksia, joissa se on menestyksellä 
valvonut tutkijan oikeuksia [13]. Mutta miksi ihmeessä sitten Nature ei enää tehnyt 
samoin vuonna 1962, kun fysiologian ja lääketieteen Nobelin palkintoa oltiin jakamassa 
Watsonille, Crickille ja Wilkinsille, tai heti palkinnon jakamisen jälkeen?  

Käytäntö on, että yksittäinen palkinto voidaan jakaa korkeintaan kolmen henkilön 
kesken, ja kuolemanjälkeisiä palkintoja eivät Nobel-säännöt tunne. Vaikka Rosalind 
Franklinin tutkijankrediitti olisi tunnustettukin, palkinnon jakajia olisi ollut vain kolme 
(Crick, Watson ja Wilkins). Silti palkintoa luovutettaessa sanallakaan ei viitattu 
Franklinin osuuteen. Sen sijaan Karolinska Institutetin professori A. Engström korosti 
erityisesti puheessaan [8a] Wilkinsin ja kumppaneiden vuonna 1960, siis seitsemän 
vuotta vuoden 1953 läpimurtojulkaisujen jälkeen, julkaisemia röntgendiffraktiotöitä. 
Kuitenkin, jos eri henkilöiden "vuoden 1953 ansioista" DNA:n kaksoiskierrerakenteen 
selvittämiseksi olisi perusteellisemmin keskusteltu, Wilkins olisi saattanut pudota pois 
palkintopallilta [8c]. Brittien näkökulmasta katsottuna oli ehkä parempi, että palkittiin 
kaksi englantilaista ja yksi amerikkalainen - "right or wrong, my country" - ja näin 
Crickin, Watsonin ja Wilkinsin asema kanonisoitiin. Samalla painettiin ratkaisevan 
tärkeiden röntgenmittausten vastuullisen tutkijan Rosalind Franklinin osuus maanrakoon 
sekä Tukholmassa että Englannissa.  
  

Kolmas esimerkki: Oikeusjuttu Cistron vastaan Immunex  
  

Kolmanneksi tarkastelen tekijänoikeus- ja patenttikiistaa "Cistron vastaan Immunex", 
jonka marraskuussa 1996 USA:ssa liittovaltionoikeus (federal court) "melkein ratkaisi". 
Kiistasta odotettiin oikeudellista ratkaisua siihen, voiko julkaistavaksi lähetetyn 
artikkelin tarkastaja ottaa ja käyttää hyväkseen arvioimansa käsikirjoituksen sisältämiä 
tietoja omassa tutkimus- tai yritystoiminnassaan. Varmaa vastausta ei saatu, sillä juttu 
raukesi sovintoon "on the courthouse steps" juuri ennen pääkäsittelyä. Immunex lupasi 
siirtää kiistanalaisen patentin Cistronin nimiin ja maksaa lisäksi Cistronille korvauksia 
21 miljoonaa dollaria. Vaikka oikeuskäsittely jäikin kesken, julkisuuteen tuli paljon 
mielenkiintoista aineistoa. Science-lehden toimittajan Eliot Marshallin sanoin, 1995 
[11]:  

"Philip Auronin johtama yliopistoryhmä ... oli sekventoinut ihmisen 
immuunijärjestelmään kuuluvan interleukiini-1 (IL-1) molekyylin syntetisoivan geenin 
ja lähetti Natureen raportin tuloksistaan. Raportin kohtalo seuraavien kuukausien aikana 
on oikeusjutun keskipisteenä: Auronin ryhmä väittää, että kilpailevan tutkimusryhmän 



jäsen referoi käsikirjoituksen Nature-lehdelle ja siirsi tämän jälkeen raportin tietoja 
suoraan omaan patenttihakemukseensa. 

[...]  

Jutussa on kantajana Cistron Biotechnology Inc., Pine Brook, New Jersey, joka rahoitti 
Auronin ryhmän työtä v. 1983 ja vastaajana Immunex Corp., Seattle, jonka entinen 
tutkija oli v. 1984 arvioinut Natureen lähetetyn käsikirjoituksen. Aluksi Immunex kiisti 
kaikki Cistronin syytökset." 

Koska vastakkain oli kaksi amerikkalaista yritystä, amerikkalainen tiedelehti Science 
seurasi palstoillaan [11, 12] jutun edistymistä tarkemmin kuin englantilainen Nature 
[13]. Siksi lainaan edelleen Sciencen toimittajan Marshallin sanoja: 

"[...] Kirjallisten selvitysten ja tammikuussa 1995 Naturen entisen päätoimittajan John 
Maddoxin ja entisen käsikirjoitustoimittajan Nigel Williamsin antamien 
todistajanlausuntojen mukaan ... Auron lähetti joulukuussa 1983 Natureen 
käsikirjoituksen, joka raportoi ihmisen IL-1:n komplementaari-DNA (cDNA) sekvenssin 
eristämisen hybridisoimalla. Ryhmässä olivat mukana Alexander Rich, MIT; Andrew 
Webb, Wellesley College, Massachusetts; ja tutkijoita Tuftsin yliopistosta, .... 

Maddoxin ja Williamsin mukaan kaksi käsikirjoituksen tarkastajaa esitti artikkelin 
hylkäämistä, koska työ vaikutti keskeneräiseltä. Kun Rich vaati uuden 
referointikierroksen, Nature lähetti raportin Gillisille kesäkuussa 1984.  

Nähtyään käsikirjoituksen Gillis otti yhteyden Williamsiin kertoen, että hänellä 
itselläänkin oli työn alla IL-1:n eristäminen. Maddoxin ja Williamsin mukaan Gillis ei 
vetäytynyt arviointitehtävästä eikä myöskään Nature sitä ehdottanut. Jälkiviisaana 
Maddox totesi "I think [Gillis] should have disqualified himself as a referee."  

Heinäkuun 16 pvnä 1984 Gillis postitti oman arvionsa; se oli "negative but fair," 
Maddox totesi. Mukana oli luottamuksellinen kirje, jossa Gillis totesi: "As I mentioned 
to you on the telephone (in confidence), we have recently purified IL-1 to homogeneity. 
Fortunately or unfortunately, the amino acid composition generated from this purified 
protein does not match the amino acid composition called out by the DNA sequence in 
Auron's paper. I would be most reticent to have this information passed along".  

Näin Nature hylkäsi Auronin ryhmän julkaisun toistamiseen.  

Jo vuoden 1984 lopulla Cistronin ja Immunexin kesken ennätettiin julkisuudessakin 
kiistellä siitä, kuka oikeastaan IL-1:n oli ensiksi eristänyt [14]. Jotkut pitivät tätä 
tavanomaisena tutkijoiden ja kaupallisten kilpailijoiden kiistelynä, mutta asia sai aivan 
uuden käänteen vuonna 1992 [11,12]: 



Vuonna 1992 löytyi yllättäen Immunexin kannalta raskauttava "sormenjälki". Tämä 
sormenjälki oli DNA-jakso, joka oli mukana Immunexin IL-1:n patenttihakemuksessa 
joulukuulta 1984. Cistronin lakimiehen mukaan: "Meille oli järkytys löytää ...todiste 
siitä, että Immunex oli kopioinut IL-1B:n DNA-sekvenssin Massachusettsin keksijöiltä". 
Väitetty todiste: Immunexin patenttihakemukseen sisältyi Auronin seitsemän 
oletettavasti "väärää" nukleotidia IL-1:n geenissä. Useimmilla näistä virheistä ei IL-1:n 
rakenteen kannalta ole merkitystä, mutta emäs n:o 95 Immunexin patenttihakemuksessa 
aiheutti aminohappomuutoksen siihen aktiiviseen molekyyliin, johon Immunex haki 
patenttia. Auronin ryhmä oli merkinnyt emäksen adeniiniksi, vaikka myöhemmät 
raportit, ml. Immunexin kesäkuussa 1985 Naturessa julkaistu artikkeli, esittivät, että 
emäs olikin guaniini.  

Immunexin mukaan kysymyksessä oli "a clerical error" patenttihakemusta jätettäessä. 
Immunexin lakimies totesi oikeudessa kesäkuussa 1994: "The evidence will reveal that 
Immunex had the sequence, that Immunex independently cloned its own sequence, that 
the errors were included as a result of a clerical error, and ultimately, it was irrelevant, 
because what Immunex got its patent on had nothing to do with this."   
  

Todennäköisyys sille, että Immunexin patenttihakemuksesta jälkikäteen löytyneiden 
seitsemän virheen, jotka täsmälleen vastasivat Auronin ryhmän joulukuussa 1983 
Natureen lähettämää IL-1:n geenisekvenssiä, takana olisi ollut pelkkä "clerical error", on 
äärimmäisen pieni. Ainoa selitys yhteensattumaan lieneekin se, että Immunexin 
patenttihakemukseen oli jollakin tavalla joutunut vuonna 1983 Natureen lähetetystä 
raportista kopioituja tietoja.  

Johtavan tiedelehden Naturen sotkeutuminen tapaukseen, jossa - kuten näyttäisi - oli 
menetelty vilpillisesti, tuo tietysti tähän kiistaan lisämielenkiintoa. Vilpin oli jo Naturen 
päätoimittaja John Maddox epäsuorasti ja nimiä suoraan mainitsematta ennättänyt 
kiistää marraskuussa 1992 [13]. Hiukan tämän jälkeen hänet haastettiin kuitenkin 
Cistron vs. Immunex oikeusjutun avaintodistajaksi. Näin hän joutui mm. selostamaan, 
miten lehti oli - jos ylipäätään oli mitenkään - varautunut väitetyn vilpin kaltaiseen 
epärehellisyyteen. Cistronin kanteen raukeamiseen mennessä hän ennättikin valottaa 
Naturen politiikkaa (jälleen vapaasti Science-lehden toimittajan Eliot Marshallin mukaan 
[12]):   
  

"Onko ylipäätään olemassa juridisesti sitovia sääntöjä siitä, mihin tieteellisen artikkelin 
referoija oikeudellisesti sitoutuu luvatessaan toimia luottamuksellisesti? "With respect to 
the word 'confidentiality'," vastaajan asianajaja Margaret McKeown kysyi Maddoxilta, 
"would you agree that there is nothing [in Nature's boilerplate letter to reviewers] spelled 
out in terms of definition?" Maddox vastasi: "Yes." .... olisiko ehkä sanan 
"confidentiality" sopiva määritelmä tässä yhteydessä "that one may disclose the 
document, but not hand it out or disclose it publicly?" Tähän Maddox vastasi: "Yes," 



edellyttäen, että kaikkien konsultoitujen kollegoiden nimet ilmoitetaan lehden 
toimitukseen - "are passed on to us."  

"It would be improper for a referee to disclose the content of a manuscript sent by way 
of review" ilman lehden toimituksen lupaa, Maddox totesi. "It would be doubly 
improper if he used the information in that manuscript to further his own research," ja 
ilmiselvästi "a flagrant breach of our understanding with referees" jos arvioija ottaisi 
itselleen kopioita käsikirjoituksesta. 

Maddox kertoi Science-lehdelle, että Naturen kannalta keskeistä on se, onko tieteellisen 
aikakauslehden ylipäätään mahdollista toimia poliisina siihen lehden ja arvioijien 
väliseen "sopimukseen" nähden, että luottamusasema tulee ottaa äärimmäisen vakavasti. 
Maddox mainitsi, että toimittajanurallaan hän oli kohdannut muutamia "hanky-panky"-
tapauksia, ehkä 2-3 tapausta 15 vuodessa. Tiedossaan olevien tapausten lukumäärästä 
Maddox kuitenkin päätteli, että piiloon jäävien tapausten määrä on vähäinen - "the 
iceberg must be very small."  

Maddoxin mukaan referointiprosessin luottamuksellisuuden varmistamiseksi riittää, että 
luotetaan vertaistutkijoiden rehellisyyteen. "Jos joku käyttää väärin 
artikkelikäsikirjoituksen tietoja", Maddox sanoi, "siitä saa tietysti ensiksi tiedon hänen 
kilpailijansa, joka sitten ottaa meihin yhteyttä." Lehden toimittaja voi tämän jälkeen 
tehdä valituksen asiasta suoraan arvioijan laitokseen (=työnantaja, yliopisto). "Meillä on 
melko pelottava maine akateemisessa maailmassa, eikä kukaan mielellään kuuntele 
puheita, joiden mukaan Nature on heille vihainen."  
  

Cistronin ja Immunexin välinen kiista ei lopulta ratkaissut [15] sitä, minkälaisia juridisia 
aspekteja olisi mahdollista soveltaa tieteellisen referointiprosessin yhteydessä 
tapahtuneeseen väärinkäytökseen. Arkaluontoiseen tilanteeseen joutunut Nature ei 
sekään ottanut asiaan selvää kantaa. Harva pitäisi John Maddoxin yleisluontoista 
toteamusta, jonka mukaan "Nature on vihainen" henkilöille, jotka väärinkäyttävät 
luottamusasemaansa, erityisen vahvana uhkana, jos tämän "sanktion" vastapainona 
silmissä siintäisi vaikkapa 100 miljoonan dollarin suuruinen kaupallinen hyöty. 
Sitäpaitsi, Maddox varoi ilmaisemasta, oliko hän tai Nature juuri Cistron vs. Immunex-
jutun yhteydessä vihainen kenellekään.  
  

Mitä tieteentekijät ja tutkijat voivat oppia näistä esimerkkitapauksista?  
  

Kun Isaac Newton oli 1690-luvulla anastanut itseään nöyristelevien tiedeyhteisön 
jäsenten avulla omaan käyttöönsä John Flamsteedin havaintoaineiston, Flamsteed joutui 
vetoamaan maan lakiin ja oikeusistuimeen. Näin hän sai kuin saikin, mutta vasta 
melkoisin kustannuksin, pidetyksi kiinni omista oikeuksistaan. Muistettakoon, että 
virkansa ja asemansa - the Astronomer Royal - puolesta Flamsteed ei hänkään liene ollut 



aivan vailla vaikutusvaltaa. Keskimääräiselle yliopiston professorille moinen ei 
tietenkään olisi onnistunut. Sitä seuranneiden 300 vuoden ajalta on tiedossa vain harvoja 
tapauksia, joissa vahvemman yhteiskunnallisen aseman turvin anastetut tieteelliset 
tulokset tai tutkijan krediitti ovat palautuneet alkuperäiselle omistajalleen.  

Rosalind Franklinin röntgentutkimukset puolestaan olivat keskeisiä DNA:n 
kaksoiskierrerakenteen selvittämisen kannalta [13]. Franklinin kuoltua vuonna 1958 oli 
tarkoituksenmukaista unohtaa hänen työnsä merkitys. Näin helpottui vuoden 1962 
Nobelin lääketieteen ja fysiologian palkinnon jakaminen kolmen tutkijan, Watsonin, 
Crickin ja Wilkinsin kesken. Nobel-komitea näyttäisi syyllistyneen Franklinin roolin 
vähättelyyn, korostaen sen sijaan Wilkinsin myöhempää osuutta mielestäni 
suhteettomasti [8a]. Johtava tiedelehti Nature olisi voinut vuonna 1962 avata "salaiset 
kansionsa" ja selvittää lukijoilleen (= kansainvälinen tiedeyhteisö), minkälaisen 
prosessin kautta vuonna 1953 kolmen artikkelin "back-to-back" julkaisuformaattiin oli 
aikoinaan päädytty. Kun Nature ei sitä tehnyt, lehden voi katsoa osallistuneen salailuun 
ja historian väärentämiseen.  

Koska Cistronin ja Immunexin välisessä kiistassa Naturen asema oli arkaluontoinen, 
lehti omasta puolestaan vuona 1996 hiljaisesti siunasi sovintoratkaisun. Vaikka ketään ei 
nimetty syylliseksi, niin se, että Cistron sai nimiinsä IL-1:n patenttioikeudet plus 21 
miljoonan dollarin korvauksen puhuu puolestaan. Tiedossa ei ole, kuinka suuri osa 
korvauksesta meni juttua hoitaneille lakimiehille. Keskimääräinen tiedemiestutkija ei 
varmaankaan olisi pystynyt pitämään kiinni oikeuksistaan, tuskin olisi koskaan löytänyt 
paljastavia virheitä Immunexin patenttihakemuksestakaan.  

Tarkastellut kolme esimerkkiä näyttäisivät osoittavan, että tutkijan on lähes 
"mahdottoman vaikea" saada takaisin tekijän- ja tekijyysoikeutensa ja niihin liittyvä 
krediitti, mikäli ne on esim. vilpin takia sattunut menettämään. Tekijyysoikeudet eivät 
siis todellakaan näytä koskaan olleen kovin varmoissa kantimissa. Tämän vuoksi 
tiedelehtien tulisi tutkimustuloksia julkaistessaan viimeiseen asti puolustaa näitä 
oikeuksia, mukaan lukien tutkijan oikeus kieltää esimerkiksi keskeneräisten tulostensa 
hyväksikäyttö tai julkaiseminen - ja ainakin ilman nimenomaista lupaa. Naturen nyt 
ilmoittama kanta [3], jonka mukaan esimerkiksi keskeneräisten geenisekvenssien 
hyväksikäyttö ja julkaiseminen ilman alkuperäistutkijoiden lupaakin saattaisi olla 
"tieteen edistyksen" nimissä sallittua, on mielestäni kestämätön. Tämän kanssa 
analogisesti varastetun tavaran kauppaa voitaisiin puolustaa sillä, että omalta osaltaan 
sekin edistää kansantaloutta. 

Uuden tutkimuslöydön myöhempää tieteellistä tärkeyttä ei juuri koskaan ole ollut helppo 
arvioida - tai ylipäätään edes arvata - etukäteen. Esimerkkitapauksista voitaneen 
kuitenkin päätellä, että - silloinkin kun tulos on ollut tärkeä - tiukan paikan tullen edes 
Naturen tasolla oleva tiedelehti ei yrityksistään huolimatta kykene [13,16] varmistamaan 
tai ei välttämättä edes halua varmistaa tutkijan oikeuksia ja oikeata krediittiä tuloksista. 
Tämän vuoksi avautumassa oleva geenitekniikan "villi länsi" näyttäisi juuri tällä hetkellä 
lupailevan arvaamattomia tulevaisuuden mahdollisuuksia - myös juristeille.  



Pitäkäämme kuitenkin mielessämme se, että tieteen edistyminen ja uudet tulokset ovat 
aina seurausta tiedeyhteisön sisäisistä vuorovaikutuksista, yhteistyöstä ja aikaisempien 
saavutusten varaan rakentamisesta. Itse kukin kysyköön itseltään Niklas Bruunin tavoin 
[17]: Kuka omistaa tiedon?   
  

VIITTEET  
  

[1] Leila Risteli, "Tekijyys tutkimuksessa", Tieteessä tapahtuu, 2/2001. 

[2] Tutkimuseettisen neuvottelukunnan kannanotto 15.9.1995, ks. esim. Helsingin 
Sanomat 16.9.1995, s. C2. . 

[3] "Handling (mis?)appropriated data", Introducing a policy to ensure due credit 
for unpublished data, Nature 409, 649 ( 8 February 2001). 

[4] Encyclopaedia Britannica Online, hakusana "Newton, Sir Isaac".  

Löytyy www-osoitteesta 

http://www.britannica.com/bcom/eb/article/7/0,5716,115657+12+108764,00.html. 

[5] Otsikon "Molecular structure of nucleic acids" alla Nature, N:o 4356, Vol. 171, 
julkaisi 25.4.1953 kolme tiedonantoa: J.D. Watson and F.H.C. Crick, "A structure 
for deoxyribose nucleic acid", s.737-738; M.H.F. Wilkins, A.R. Stokes and H.R. 
Wilson, "Molecular structure of deoxypentose nucleic acids", s. 738-740; ja 
Rosalind E. Franklin and R.G. Gosling "Molecular configuration in sodium 
thymonucleate", s. 740-741. 

[6] Linus Pauling and Robert B. Corey, "Structure of the Nucleic Acids", Nature 
171, 346 (February 12,1953). 

[7] Rosalind Franklinin varsin yksityiskohtainen elämänkerta löytyy esim. 
teoksesta S.B. McGrayne, Nobel prize women in science, Carol Publishing Group, 
New York (1992), s. 304-332. Franklinia käsitteleviä www-sivuja on myös lukuisia, 
joten ilman tutkijanmainetta Rosalind Franklin ei jäänyt. Ks. vaikkapa A Science 
Odyssey, People and Discoveries, Rosalind Franklin 1920-
1958, http://www.pbs.org/wgbh/aso/databank/entries/bofran.html. 

[8a] NOBEL Prize in Physiology and Medicine 1962, 
ks. http://www.nobel.se/medicine/laureates/1962/press.html 

[8b] William Lawrence Bragg sai itse v. 1915, vasta 25 vuotiaana (!), isänsä Sir 
William Henry Braggin kanssa fysiikan nobelin heidän yhteisistä 
röntgendiffraktiotutkimuksistaan. Vuonna 1919 Lawrence Bragg nimitettiin 



Manchesterin yliopiston professoriksi, Royal Societyn "fellow" hänestä tuli vasta v. 
1921. Ks.http://www.nobel.se/physics/laureates/1915/press.html 

[8c] Vuosia myöhemmin Francis Crickin mukaan, jos Franklin olisi v. 1962 ollut 
elossa, "it would have been impossible to give the prize to Maurice and not to her, 
because she did the key experimental work". Ks. esim. Robert Wright, "Watson 
and Crick", TIME, Vol. 153, No. 12, s. 172-176 (29.3.1999). 

[9] Ks. J.D. Watson and F.H.C. Crick, "Genetical implications of the structure of 
deoxyribonucleic acid", Nature 171, 964-967 (May 30, 1953). 

[10] John Maddox, "Valediction from an old hand", Nature 378, 521-523 (7 
December 1995). 

[11] Eliot Marshall, "Suit alleges misuse of peer review", Science 270, 1912-1914 
(22 December 1995). 

[12] Eliot Marshall, "Battle ends in $21 million settlement", Science 274, 911 (8 
November 1996). 

[13] John Maddox, "Conflicts of interest declared", Nature 360, 205 (19 November 
1992). 

[14] Välikohtaus kokouksessa Fourth International Lymphokine Wokshop, 
October 1984, Schloss-Elmau, Germany . Ks. esim. viite /11/ tai 
verkkosivu http://apollo.iwt.uni-bielefeld.de/~ml_robot/Scifraud-1996/2665.html.  

[15] Philip C. Swain, The Lead Attorney for Cistron Biotechnology, "losing some 
legal loopholes in the peer-review process", International Congress on Biomedical 
Peer Review and Scientific Publication,Sept. 18-20, 1997, Prague, Czech Republic. 

Ks. Journal of American Medical Association, July 15, 1998; verkkosivu 

http://www.ama-assn.org/public/peer/7_15_98/toc.htm 

[16] John Maddox, "Plagiarism is worse than mere theft", Nature 376, 721 (31 
August 1995). 

[17] Niklas Bruun, "Kuka omistaa tiedon?", Tieteessä tapahtuu, 2/2001.  
   
  

Kirjoittaja, on TkT ja dosentti Teknillisen korkeakoulun Optoelektroniikan 
laboratoriossa. Hän on harrastanut viime vuosina mm. tiedemiesten ja -naisten tekijän- 
ja tekijyysoikeuksiin liittyvää historiantutkimusta. 


