Tutkiva matematiikan oppiminen peruskoulussa

  • Erkki Pehkonen
Avainsanat: Erkki Pehkonen, matematiikka, opetus, oppimisympäristö, peruskoulu, luovuus

Abstrakti

Jotta koulun matematiikanopetuksessa päästäisiin rutiiniopetuksesta ja kyettäisiin kehittämään myös korkeamman tason ajattelutaitoja, on rakennettava sellaisia oppimisympäristöjä, joissa luovan ajattelun avulla yllettäisiin ymmärtämisen kehittymiseen. Usein opettajatkin ajattelevat, että matematiikassa tarvitaan ensisijaisesti logiikkaa ja ettei luovuudella ole paljonkaan tekemistä matematiikan oppimisen kanssa. Toisaalta jos tarkastelemme matemaatikkoa, joka luo uutta matematiikkaa, emme voi sivuuttaa luovuuden merkitystä hänen toimissaan. ’Avoimien tehtävien’ käyttäminen edistää matematiikanopetuksen kehittämistä tähän suuntaan.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
syys 1, 2003
Viittaaminen
Pehkonen, E. (2003). Tutkiva matematiikan oppiminen peruskoulussa. Tieteessä Tapahtuu, 21(6). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/57322