Tutkiva matematiikan oppiminen peruskoulussa

Kirjoittajat

  • Erkki Pehkonen

Avainsanat:

Erkki Pehkonen, matematiikka, opetus, oppimisympäristö, peruskoulu, luovuus

Abstrakti

Jotta koulun matematiikanopetuksessa päästäisiin rutiiniopetuksesta ja kyettäisiin kehittämään myös korkeamman tason ajattelutaitoja, on rakennettava sellaisia oppimisympäristöjä, joissa luovan ajattelun avulla yllettäisiin ymmärtämisen kehittymiseen. Usein opettajatkin ajattelevat, että matematiikassa tarvitaan ensisijaisesti logiikkaa ja ettei luovuudella ole paljonkaan tekemistä matematiikan oppimisen kanssa. Toisaalta jos tarkastelemme matemaatikkoa, joka luo uutta matematiikkaa, emme voi sivuuttaa luovuuden merkitystä hänen toimissaan. ’Avoimien tehtävien’ käyttäminen edistää matematiikanopetuksen kehittämistä tähän suuntaan.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2003-09-01

Viittaaminen

Pehkonen, E. (2003). Tutkiva matematiikan oppiminen peruskoulussa. Tieteessä tapahtuu, 21(6). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/57322