Tiedekasvatus ja sen tulevaisuus

Kirjoittajat

  • Maija Aksela

Avainsanat:

Maija Aksela, tiedekasvatus, kouluopetus, tieteellinen lukutaito, opetussuunnitelma, opettajankoulutus, Luma-keskus

Abstrakti

Eurooppaan tarvitaan vähintään miljoona tutkijaa lisää (Eurooppa 2020 -strategia). Mistä saadaan tarvittavat tutkijat eri aloille? Miten edistetään lasten ja nuorten kiinnostusta tieteellis- tekniseen kehitykseen, tieteiden opiskeluun sekä saadaan mielenkiinto suuntautumaan myös tutkimukseen? Miten tiedekasvatus vastaa tulevaisuudessa yhä enemmän yli tieteenrajojen osaamista vaativiin globaaleihin haasteisiin (esim. ilmastonmuutos, nergiantuotanto)? Keskeinen rooli kysymysten ratkaisemisessa on sekä innostavalla kouluopetuksella että laadukkaalla informaalilla tiedekasvatuksella (mm. tiedetapahtumat, kerhot, leirit, tiedekeskukset ja media).
Osasto
Pääkirjoitus

Julkaistu

2012-06-14

Viittaaminen

Aksela, M. (2012). Tiedekasvatus ja sen tulevaisuus. Tieteessä tapahtuu, 30(4). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/6496