Tiedekasvatus ja sen tulevaisuus
Avainsanat:
Maija Aksela, tiedekasvatus, kouluopetus, tieteellinen lukutaito, opetussuunnitelma, opettajankoulutus, Luma-keskusAbstrakti
Eurooppaan tarvitaan vähintään miljoona tutkijaa lisää (Eurooppa 2020 -strategia). Mistä saadaan tarvittavat tutkijat eri aloille? Miten edistetään lasten ja nuorten kiinnostusta tieteellis- tekniseen kehitykseen, tieteiden opiskeluun sekä saadaan mielenkiinto suuntautumaan myös tutkimukseen? Miten tiedekasvatus vastaa tulevaisuudessa yhä enemmän yli tieteenrajojen osaamista vaativiin globaaleihin haasteisiin (esim. ilmastonmuutos, nergiantuotanto)? Keskeinen rooli kysymysten ratkaisemisessa on sekä innostavalla kouluopetuksella että laadukkaalla informaalilla tiedekasvatuksella (mm. tiedetapahtumat, kerhot, leirit, tiedekeskukset ja media).Viittaaminen
Aksela, M. (2012). Tiedekasvatus ja sen tulevaisuus. Tieteessä tapahtuu, 30(4). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/6496