”Huipulle ja yhteiskuntaan” – oma kulttuuriperintö yliopistojen kilpailuvaltiksi
Avainsanat:
Laura Kolbe, yliopistohistoria, akateeminen kulttuuriperintö, yliopistoperinne, yliopistokulttuuri, Helsingin yliopisto, yliopistot, yliopistobrändi, yliopistojen kotisivut, historiatietoisuus, yliopistorankingit, sivistysyliopistoAbstrakti
Yliopistojen ja korkeakoulujen uudet strategiat eli pitkän tähtäyksen toimintasuunnitelmat ovat valmistumassa. Niiden diskurssiin kuuluvat monet yliopistoja kuvaavat laatusanat, kuten ”henkisen uudistumisen instituutio” ja ”tulevaisuuden rakentaja ja edelläkävijä”. Avainasemassa ovat ”tutkijalähtöinen perustutkimus” ja ”tieteen jatkuva uudistuminen”. Muutama muodikas ilmaisu, kuten ”yliopiston yhteiskuntavastuu” ja ”osallistuva keskustelu” on lisätty puhuttelemaan yliopistojen rahoittajia ja käyttäjiä. ”Huipulle ja yhteiskuntaan” -nimeä kantavan Helsingin yliopiston strategiapaperin käsitteet ovat peräisin yliopistojen suuresta menneisyyskertomuksesta: mausteeksi on otettu ripaus Humboldtia ja Snellmania sekä rationaalista tehokkuusihannetta.Viittaaminen
Kolbe, L. (2012). ”Huipulle ja yhteiskuntaan” – oma kulttuuriperintö yliopistojen kilpailuvaltiksi. Tieteessä tapahtuu, 30(4). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/6502