Kiina goes pop

Toimintaelokuvat poliittisen viestinnän välineenä

  • Jukka Aukia

Abstrakti

Kansainvälistä politiikkaa seuraavilla on hyvin tiedossa, miten Hollywood-elokuvat välittävät amerikkalaisia arvoja maailmalle. On ehkä vähemmän tunnettua, miten Pekingin identiteettipolitiikka heijastuu kiinalaisiin toimintaelokuviin. Tarkastelen tässä kirjoituksessa kiinalaista taistelulajigenreä kolmen valtionrahoittaman elokuvan kautta. Populaarikulttuurin tulkitseminen ”poliittisina teksteinä” paljastaa uusia poliittisen viestinnän näkökulmia.

Avainsanat: Kiina, elokuvat, media, valtionmedia, populaarikulttuuri, joukkoviestintä, politiikka, poliittinen viestintä
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
syys 20, 2018
Viittaaminen
Aukia, J. (2018). Kiina goes pop. Tieteessä Tapahtuu, 36(5). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/75089