Kiina goes pop

Toimintaelokuvat poliittisen viestinnän välineenä

Kirjoittajat

  • Jukka Aukia

Avainsanat:

Kiina, elokuvat, media, valtionmedia, populaarikulttuuri, joukkoviestintä, politiikka, poliittinen viestintä

Abstrakti

Kansainvälistä politiikkaa seuraavilla on hyvin tiedossa, miten Hollywood-elokuvat välittävät amerikkalaisia arvoja maailmalle. On ehkä vähemmän tunnettua, miten Pekingin identiteettipolitiikka heijastuu kiinalaisiin toimintaelokuviin. Tarkastelen tässä kirjoituksessa kiinalaista taistelulajigenreä kolmen valtionrahoittaman elokuvan kautta. Populaarikulttuurin tulkitseminen ”poliittisina teksteinä” paljastaa uusia poliittisen viestinnän näkökulmia.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2018-09-20

Viittaaminen

Aukia, J. (2018). Kiina goes pop: Toimintaelokuvat poliittisen viestinnän välineenä. Tieteessä tapahtuu, 36(5). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/75089