Tiede markkinoilla

  • Oili-Helena Ylijoki
Avainsanat: tutkimus, markkinatalous, markkinat, kilpailu

Abstrakti

Tiede on mennyt markkinoille. Tutkimusta tehdään pääosin ulkopuolisella, kilpailuun perustuvalla rahoituksella. Tutkijoita kannustetaan kaupallistamaan tutkimustuloksiaan ja kiihdyttämään innovaatioiden virtaa talouskasvun turvaamiseksi. Epäsuorasti markkinoistumista vahvistaa myös kasvava tieteen mittaaminen erilaisilla indikaattoreilla, joilla menestyminen parantaa niin tieteenalojen, tutkijoiden kuin yliopistojen markkina-asemia.

Osasto
Pääkirjoitus
Julkaistu
helmi 20, 2020
Viittaaminen
Ylijoki, O.-H. (2020). Tiede markkinoilla. Tieteessä Tapahtuu, 38(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/89756