Ammatillisen opetus- ja ohjausalan laadukas työelämä kognitiivisen ergonomian näkökulmasta

Kirjoittajat

  • Annukka Tapani Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto
  • Merja Sinkkonen Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto
  • Elina Östring Työterveyslaitos
  • Hanna Kuivanen Premius Oy

Avainsanat:

kognitiivinen ergonomia, ammatillinen koulutus, työelämän laatu, eläytymismenetelmä

Abstrakti

Työelämä intensiivistyy, ylikuumenee ja pirstaloituu. Samalla ammatillinen koulutus ja opettajan työ ovat muutoksessa. Tässä tutkimuksessa kysymme, miten kognitiivisen ergonomian elementit näyttäytyvät ammatillisen opetus- ja ohjaushenkilöstön havainnoissa työelämän laadusta. Aineisto on kerätty Työsuojelurahaston rahoittamassa Aivorauhasta hyvinvointia -tutkimushankkeessa tulevaisuusorientoitunutta eläytymismenetelmää käyttäen. Tarina-aineisto saatiin 31 vastaajalta. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat ammatillinen opettajuus, opettajan työn muutos sekä työelämän laatu, erityisesti ammatillisen opetus- ja ohjaustyön viitekehyksinä. Tutkimusote on fenomenografinen, ja aineiston analyysi etenee teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tuloksena työelämän laatua määrittäviksi kognitiivisen ergonomian elementeiksi tunnistimme työn luonteen, tuen ja keskittymisen tarpeet, työn sosiaalisuuden, työn ja muun elämän tasapainon, talouden ja arvostuksen, fyysiset puitteet sekä mahdollisuuden työpäivän aikaiseen palautumiseen. Ammatillisen koulutuksen toimijoiden havainnot kognitiivisesta ergonomiasta konkretisoivat hyvin työelämän laatua heidän työkontekstissaan. Suomalainen ammatillisen koulutuskentän kognitiivisen ergonomian tutkimus voi tuottaa näkökulmia maailmanlaajuiseen opettajien rekrytointihaasteeseen luomalla kuvaa opettajien laadukkaasta työelämästä ja näin ylipäätään lisätä opettajan työn opettajan työn houkuttelevuutta sekä opettajien työhön kiinnittymistä

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2025-04-04