"Parhaiten oppineet tukevat ja ohjeistavat muita" ‒ työntekijöiden digitalisaatiovalmius kuntien kaavoituksessa ja rakennusluvituksessa
Avainsanat:
digitalisaatiovalmius, digitaalinen osaaminen, työntekijä, tekninen toimiala, kuntaAbstrakti
Artikkelimme lisää tietoa aiemmin vähän tutkitusta kuntien teknisen toimialan palvelutuotannon digitalisaatiosta. Tarkastelemme työntekijöiden digitalisaatiovalmiutta, jolla tarkoitamme yksilöiden valmiutta hyödyntää laitteita, ohjelmistoja, digitaalisia aineistoja ja etätyötä organisaationsa työtehtävissä. Keskitymme työntekijöiden digitaaliseen osaamiseen ja koulutustarpeisiin, joita kuntasektorilla on aiemmin tutkittu pääasiassa sosiaali-, terveys- ja opetustoimessa. Nostamme esille organisatorisen kontekstin merkityksen tutkittaessa työntekijöiden digitaalista osaamista ja valmiuksia. Sovellamme Sengen (2006) järjestelmäteoriaa empiirisen aineiston analyysissä. Keräsimme aineistomme 148 kunnasta (339 vastaajaa) verkkokyselylomakkeella, jossa oli strukturoituja ja avokysymyksiä. Tulostemme mukaan työntekijöiden digitalisaatiovalmius näyttäytyy hyvänä kuntien kaavoituksessa ja rakennusluvituksessa, kun tilannetta tarkastellaan Sengen teoriasta soveltamiemme digitaalisen osaamisen, ajattelutavan ja tiimien digitaalisen oppimisen näkökulmista. Esimerkiksi digitaalisten taitojen vertaisoppiminen koetaan tärkeäksi ja vertaistukea on pääsääntöisesti tarjolla. Vertaistuen tarjoaminen kuitenkin kuormittaa edistyneitä digiosaajia. Työntekijöiden digitalisaatiovalmiutta mahdollistavissa tekijöissä, kuten jaetussa digitaalisessa visiossa ja digitaalisessa systeemiajattelussa, on tutkimuksemme mukaan kehitettävää. Artikkelin keskeinen tieteelliseen keskusteluun liittyvä kontribuutio on Sengen oppivan organisaation järjestelmäteorian soveltaminen työntekijöiden digitalisaatiovalmiuden tutkimiseen.

Copyright (c) 2025 Työelämän tutkimus

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.