Varhaiskasvatustyön paikantuminen työntekijöiden puheessa

Kirjoittajat

  • Hanna Hjelt
  • Kirsti Karila

Abstrakti

Artikkelissa analysoidaan sitä, miten varhaiskasvatustyö paikantuu varhaiskasvatuksen ammattilaisten puheessa ja miten ammattilaiset merkityksellistävät työnsä painopisteitä. Varhaiskasvatustyön toteuttamisen ehdot ovat viime vuosikymmenien aikana monin tavoin muuttuneet, siitä huolimatta varhaiskasvatustyön tutkimus on ollut vähäistä. Tämän tutkimuksen aineistona käytetään työntekijöiden työelämää koskevia fokusryhmä-keskusteluja, joita jäsennetään diskurssianalyyttisen tarkastelun avulla. Tutkimus osoittaa, että varhaiskasvatustyön taustalla on vahvoja sukupuolisidonnaisia kulttuurisia oletuksia, jotka vaikuttavat työntekijöiden työssään tekemiin valintoihin. Tehokkuuspuheella on arjessa hallitseva asema ja pedagogisesti orientoitunut tavoitteellinen varhaiskasvatustyö taistelee tilasta ja merkityksestä. Tämä diskurssien välinen kamppailu ilmenee puheena kiireestä ja työntekijän omasta riittämättömyydestä. Puhe työn sisällöstä paikantuu työyhteisön sisäisiin neuvotteluihin organisaatiotason tuottaessa tehokkuuspuhetta. Tutkimuksen tulokset avaavat keskustelua tavoitteellisen pedagogisen työn toteutumisesta suomalaisessa varhaiskasvatusjärjestelmässä.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2019-09-20