Ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehittämistoiminta oppimisympäristönä

Kirjoittajat

  • Katja Komonen

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehittämistoiminnan avaamista opiskelijoiden osallistumiselle ja oppimiselle. Opinnollistettua tutkimus- ja kehittämistoimintaa voidaan kuvata niin sanottuna integratiivisena oppimisympäristönä. Näin korostuu sen luonne koulutuksen ja työn rajavyöhykkeelle rakentuvana tilana, jossa samanaikaisesti sekä opitaan ammatillista asiantuntijuutta että kehitetään työelämää. Artikkelissa kysytään: Mitä integratiivisella oppimisympäristöllä tarkoitetaan? Millaisille pedagogisille periaatteille oppiminen siinä rakentuu? Integratiivisessa oppimisympäristössä opiskelijoiden ammatillisen asiantuntijuuden rakentuminen perustuu työelämän autenttisiin kehittämistarpeisiin, yhteisölliseen oppimiseen, kokemusten reflektointiin sekä uuden tiedon tuottamiseen. Kysymys ei ole pelkästään
teoriaa ja käytäntöä nivovasta didaktisesta ratkaisusta, vaan laajemmin koulutuksen ja työelämän välisen rajavyöhykkeen hyödyntämisestä molemminpuolisen oppimisen mahdollisuutena.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2007-06-01