Elevtextens många uttryck – mot en multimodal analys

Authors

  • Siv Björklund Vasa universitet
  • Katarina Rejman Stockholms universitet
  • Ulrika Magnusson Stockholms universitet
  • Ria Heilä-Ylikallio Åbo Akademi

Keywords:

elevtext, multimodala linser, skolmiljö, skrivpedagogik, svenska

Abstract

Mitä tapahtuu, kun viidesluokkalaiset oppilaat saavat tehtäväkseen kirjoittaa tarinan kolmen kuvan kuvasarjaan? He kirjoittavat mutta piirtävät myös kuvia ja koukeroita. Tässä artikkelissa Kirjoittamisen taidot -projektin tutkijat analysoivat 66 oppilaan tuotosta, kolmesta eri koulusta, Suomesta ja Ruotsista. Oppilaat kirjoittavat ruotsiksi, joka joillekin on L1 ja toisille L2. Tutkijat puhuvat laajasta tekstikäsityksestä ja sosiokulttuurisesta oppimisesta, mutta antavat kuin antavatkin varsin perinteisen kirjoitustehtävän oppilaille. Käytetään kynää ja paperia, työskennellään yksin eikä keskitytä kirjoitusprosessiin. Käy kuitenkin ilmi, että oppilaiden teksteillä on kerrottavaa monella tasolla. Kuvilla ja koukeroilla annetaan esimerkiksi ohjeistusta lukijalle. Tämä toimii edellyttäen, että tutkijoilla ja opettajilla on uudenlaiset linssit joiden läpi oppilaiden tekstejä tulkitaan ja arvioidaan. Artikkeli tuo kriittisiä näkökulmia koulukirjoittamiseen.
Section
Articles

Published

2016-12-31